De Lichtbel: laat jezelf zien én horen

lichtbel1In september begonnen Leonie Simon (20) en Jeroen Martens (22) met hun studie Small Business & Retail Management. Vier maanden later zijn ze algemeen directeur, verkoopdirecteur en aandeelhouder van De Lichtbel, een student company die led-verlichting in een fietsbel integreert.

Jeroen: ‘Met een groepje van zeven studenten, zes eerstejaars en een tweedejaars, kregen we van docent/coach Jeroen Loef de kans om onder begeleiding een bedrijfje op te zetten.’
Leonie: ‘In de bus ontstond het idee om iets te doen met verkeersveiligheid en studenten. We zijn twee producten gaan combineren en tot één probleemoplossend product gekomen: de lichtbel, een stylische eyecatcher met retrolook. Volgens de branche zijn grote bellen populair.’
Jeroen: ‘Op het platteland is iedereen zich bewust van goede fietsverlichting, want je wilt zoveel mogelijk zien. In de stad, en zeker bij studenten, is dat een ander geval. In de stad gaat het vooral om gezien worden. Eén zo’n ledje is dan een beetje weinig, maar nog altijd beter dan geen verlichting.’
Leonie: ‘Nadat ons businessplan werd goedgekeurd, zijn we aan de slag gegaan. Onze financieel directeur Bas van der Veen bleek ook een handige jongen te zijn en knutselde het prototype in elkaar.’
Jeroen: ‘We zijn ze momenteel zelf aan het produceren. We hebben er vijftig klaar liggen voor de markt van vrijdag waarop alle SB&RM-eerstejaars met hun product staan. Wij vanaf 13.00 uur.’
Leonie: ‘Het geld voor de productie komt van onze aandeelhouders. Dat zijn wij zelf plus vrienden en familie. Als we alles verkopen, maken we winst. By the way, zo’n lichtbel kost maar 7,95 en ze zijn er in vier uitvoeringen: rose, blauw, zwart en chroom.’
Jeroen: ‘Onze voorraad is praktisch uitverkocht, maar we kijken voor uit. We zijn naar bedrijven in Rotterdam en Den Haag geweest. Daar liggen perspectieven én de thuiszorgmarkt heeft belangstelling. We ontwikkelen een prototype voor op de rollator en maken kans om in het assortiment te worden opgenomen.’
Leonie: ‘Een bel is een herkenbaar en makkelijk te bedienen product. Geen ingewikkelde toeters en bellen en daardoor laagdrempelig voor ouderen. En omdat rollators niet meer worden vergoed, letten de gebruikers meer op kwaliteit. De lichtbel is ook absoluut geen wegwerpartikel.’
Jeroen: ‘We zijn ook in gesprek met een sociale werkplaats voor de productie. Het succes van de lichtbel kan onze beperking zijn als we de vraag niet aankunnen.’
Leonie: ‘Als we zo doorgaan staan we binnenkort op de stoep bij de Kamer van Koophandel voor een inschrijving en is ons leerbedrijf écht geworden.’

www.facebook.com/lichtbel

Het team Lichtbel bestaat uit:
Iris Lijnema, Wouter Koops, Gert-Jan Winters, Laurens de Vries, Bas van der Veen, Jeroen Martens en Leonie Simon

Meer verhalen van studentondernemers kun je lezen in de gedrukte HanzeMag die op 5 febrauri verschijnt.