Facebook is out.

Vroeger had je hyves en msn. Na school was ik al m’n computertijd kwijt aan chatten met m’n maten en het uitzoeken van de leukste krabbels. Social media komen en gaan. Hyves is inmiddels dood en begraven. Om de social-media-dorst te lessen hebben we tegenwoordig een hele cocktail binnen handbereik: facebook, whatsapp, instagram, snapchat, youtube, linkedin, en noem maar op.

Snapchat is één onoverzichtelijke hel, facebook staat vol oude memes en domme lijstjes van de Cosmo

Ooit was twitter een site waarop je alledaagse dingen kwijt kon. Tegenwoordig is het zo ongeveer een platform voor een eeuwige discussie tussen extreem-links en extreem-rechts. Snapchat was ooit een fijne app waarmee je brakke foto’s en lijpe activiteiten naar elkaar stuurde. Sinds de laatste update is het één grote onoverzichtelijke hel met mensen die wanhopig proberen te laten zien hoe leuk hun leven wel niet is.
Facebook heeft een nog grotere facelift ondergaan. Toen ik in 2010 met facebook begon, gebruikte ik het als een variant op twitter. Ik zette er foto’s van m’n zestiende verjaardag op en schreef over de vakantie naar Texel. De afgelopen twee jaar staat m’n tijdlijn vol met oude memes en domme lijstjes van de Cosmopolitan. 21 struggles van klunzige vrouwen.
Ik wil gewoon zien wat mijn vrienden dit weekend hebben gedaan, niet een half uur door pure kak spitten. Er zijn maar twee redenen waarom ik m’n facebook-app niet heb verwijderd. Het is mijn verjaardagskalender en ik kan opzoeken wie er bij wie heeft gelogeerd. Toch wel handig, maar niet lang meer. Over drie jaar is facebook out of the social media game. Wedden?