Professioneel Papegaais is helemaal oké.

papegaaiIk heb het Linkedin-profiel van Anoek Eckhardt er maar even bij gepakt. Bingo, de Corporate Communications Manager at Linkedin gebruikt het woord verantwoordelijk zelf drie keer.
Verantwoordelijk is de nummer 1 in de top-tien van woorden die je volgens Linkedin maar beter niet in je Linkedin-profiel kunt zetten. (Voor wie het niet weet, Linkedin is volgens zichzelf: ’s werelds grootste professionele netwerk waarmee u toegang krijgt tot personen, banen, nieuws, updates en inzichten die u helpen geweldig te zijn in wat u doet.)
Leden van Linkedin gebruiken sommige woorden zo vaak dat ze niets meer betekenen. Ieder Linkedinlid is analytisch, effectief, innovatief, creatief, dynamisch, strategisch en gedreven. Met zulke aanduidingen val je (oh, ramp!) dus niet op. Nee, wie die woorden gebruikt, is een grijze muis.
Het is niet erg om een grijze muis te zijn. Ik ben er zelf ook eentje. Maar om daar te koop mee te lopen, gaat me een tikkeltje te ver.
Om te weten wat iemand echt te bieden heeft, moet je niet in papegaaiencircus Linkedin wezen. Je kunt ook maar beter niet praten met de Corporate Communications Manager at Linkedin, want dat is Anoek Eckhardt.
Radio 1 probeerde het wel. Anoek praat precies zoals je bij een spokesperson at Linkedin verwacht: ze heeft pijnlijk veel moeite met het vanachter de huig naar boven raspen van de r. Wraarw, vwreemdd. Poldernederlands noemen spraakdeskundigen dat, maar Papegaais is beter.
Ik heb het fragment drie keer beluisterd, maar je wordt geen klap wijzer. Anoek boerde op Radio 1 de ene na de andere nietszeggende zin op. De knaller was: ‘Het bouwen van je eigen professionele merk is een belangrijke stap om succesvol te zijn op de arbeidsmarkt.
Ik had in mijn netwerk al eens opgevangen dat ieder mens in wezen een merk is (‘Ja,
Frick, jij ook!’), maar het was nog niet tot me doorgedrongen dat je een merk
moet, of zelfs maar kunt, bouwen.
Nabauwen is beter, stelt ellenbogen-jobssite Frickin.com.
Nabauwen en papegaaien, zo gaat het al eeuwen. Wie in de wereld hogerop wil
komen, moet degene die boven hem staat napapegaaien. De woordjes zeggen die iedereen die zich in de nabijheid van de Leider bevindt gebruikt. Je moet je níet onderscheiden van de anderen.
Als de Leider zich vóór de volgende netwerkbijeenkomst gratis borrel één grapje over de top-tien van Linkedin permitteert, moet je als Linkedin-muis tijdens het zuipen de grootste pret kraaien over de losers die een toptienwoord in hun profiel hebben staan.

Hajo Frick