SmartReading: alinea in een oogopslag

klavertjeHanzefit, het leerwerkbedrijf van de Hanzehogeschool waar werknemers terecht kunnen met vragen over fit en gezond leven en werken, organiseert tijdens de vitaliteitsweek een workshop SmartReading. Trainer Tom gaat ons in anderhalf uur een complete nieuwe leesstijl leren. Daar heeft hij eigenlijk drie dagen voor nodig, maar in die anderhalf uur leren we in ieder geval twee keer zo snel lezen. Een alinea in een oogopslag.
Tom vertelt dat we normaal auditief lezen, met onze oren dus. Als je leest hoor je de tekst als het ware. Door SmartReading ga je visueel lezen. Daarom is het makkelijker aan te leren voor dyslectici, omdat dat beelddenkers zijn. Tom gaat ons leren lezen met onze ogen. ‘Alsof je van de fiets in de auto stapt.’ SmartReading is bedoeld voor zakelijke lappen tekst. Een roman zul je liever gewoon lezen.
Tom gebiedt ons te doen wat hij zegt en onze mond te houden. ‘Dat je een beetje opstandig wordt, hoort er bij.’ We beginnen met een testje onthouden. Veertig willekeurige woordjes die geen speciale connectie hebben. Wat blijkt: we zijn heel slecht in onthouden. Dus lezen en onthouden zijn geen vrienden. Dan komen we op tekstbegrip: we lezen volgens Tom ongeveer 250 woorden per minuut met een tekstbegrip van rond de 54 procent. Door SmartReading schijnt je tekstbegrip met minimaal twintig procent omhoog te gaan. Bij SmartReading lees je eerst en daarna onthoud je het pas. Er is dan een constante dialoog tussen je korte- en langetermijngeheugen. Bij conventioneel lezen is er eenrichtingsverkeer van het korte- naar het langetermijngeheugen.
Dan beginnen we met het, volgens Tom, meest vage, interessante én effectieve onderdeel van de training: lezen met een symbool. Het heeft te maken met conditionering. Zoals bij Pavlovs hond die gaat kwijlen als ie een bel hoort. Door te lezen met een symbool in je achterhoofd schijn je meer woorden tegelijkertijd te lezen, minder keren terug te springen, je beter te kunnen concentreren en minder last te hebben van je interne dialoog.
We moeten een symbool in onze gedachten nemen en die met beide handen in onze hersenpan plaatsen. Ik plaats mijn klavertje-vier midden op de kruin en begin te lezen. Het lezen hoort nu veel sneller te gaan. Ik hoor oohhh’s en aaaahhh’s van verwondering om me heen. Helaas heb ik deze verlichte ervaring niet. Ik lees nog net zo op z’n jan-boeren-fluitjes als voor het klavertje.
Maar, Tom heeft beloofd dat we allemaal twee keer zo snel lezen na zijn workshop. En die oplossing blijkt even simpel als doeltreffend. Als je je vinger als aanwijsstok in de tekst gebruikt, lees je aanmerkelijk sneller. Zoals je dat vroeger op de basisschool deed en je van de juf moest afleren in groep vier omdat je anders je boek beduimelde.

Klik hier als je je leestempo wilt weten.