Voor de Klas: Tom Kuipers

In de rubriek ‘Voor de klas’ vragen we docenten naar hun drijfveren, ervaringen en meningen over de Hanzehogeschool. Tom Kuipers werkt sinds 2007 bij de Hanze en geeft binnen de opleiding Vastgoed en Makelaardij verschillende vakken op het gebied van marketing, consumentengedrag, gesprekstechnieken en presentatievaardigheden. ‘Vastgoed en Makelaardij heeft altijd raakvlakken met de actualiteit.’

Wat vind je het leukst aan het vak van docent?
Ik vind het heel leuk om met jonge mensen te werken. Het lesgeven voor kleine groepen vind ik het allerleukst. Als docent heb je veel ruimte om een eigen invulling te geven aan het onderwijs dat je geeft en dit geldt nog meer bij kleine groepen. Het is ook heel mooi om in je lessen te merken dat studenten gemotiveerd en nieuwsgierig zijn en er vol voor willen gaan. Deze actieve en nieuwsgierige houding wakker ik graag aan door mijn studenten te blijven uitdagen en hen de ruimte te geven om zelf te zoeken.´

Als je een ding kon veranderen aan het hoger onderwijs, wat zou dat dan zijn?
´Ik zou dan graag iets verzinnen tegen het nadrukkelijk sturen op rendementen. Ik weet niet precies wat we hier het beste tegen kunnen doen, maar we zouden met z’n allen in ieder geval meer na moeten denken over de meerwaarde die afgestudeerden gaan leveren aan de maatschappij. Dat is uiteindelijk belangrijker dan de cijfers die ze halen en hoe snel ze studeren. Bij een sterke focus op rendementen haal je niet per definitie het beste uit je studenten. Zowel docenten als studenten nemen andere beslissingen als ze zich alleen focussen op rendementen in plaats van op het best mogelijke eruit halen.’

Ik maak vooral veel gebruik van beeld en discussies, in plaats van tekst en theorie

‘Wat ik ook veel zie binnen het hoger onderwijs is dat niet altijd de beste mensen op de beste plek zitten. Zo worden binnen de Hanze bepaalde algemene vakken op iedere school weer door een andere docent gegeven. Dat terwijl een en dezelfde docent best binnen verschillende schools les kan geven. Als je zelf op zoek gaat naar kansen, dan zie dat verschillende schools prima met elkaar kunnen samenwerken.´

Wat is kenmerkend voor jouw manier van lesgeven?
‘Ik zoek altijd de interactie en de actualiteit op. Soms baseer ik mijn lessen bijvoorbeeld op een krantenartikel. Vastgoed en Makelaardij leent zich daar goed voor omdat er altijd wel een raakvlak is met de actualiteit, kijk bijvoorbeeld naar de aardbevingsproblematiek in Groningen en de huisvestingsproblemen door de internationalisering. Ik maak vooral veel gebruik van beeld en discussies, in plaats van tekst en theorie. Verder geef ik studenten graag de ruimte om een eigen invulling te geven aan de opdrachten die ze krijgen. Ik ben veel betrokken bij praktijkopdrachten, deze kunnen studenten vaak op een heel eigen manier uitwerken.’

Wat vind je van de Hanzehogeschool?
‘Bij Vastgoed en Makelaardij hebben we een heel fijn docententeam, met mensen met allerlei verschillende achtergronden en expertises. De sfeer is heel bruisend. Op het vlak van vastgoed en makelaardij is altijd heel veel beweging, het is een vakgebied dat middenin de maatschappij staat. Ik denk dat we hier als opleiding steeds goed op inspelen.

Op de Hanze in het algemeen is er een te sterke neiging om vanuit beoordelingsformulieren te werken

Het is ook heel leuk om met z’n allen na te denken over de voortdurend veranderende maatschappij en wat dit betekent voor ons vakgebied, dit houdt ons scherp.’

Wat zou beter kunnen?
‘Op de Hanze in het algemeen is er een te sterke neiging om vanuit beoordelingsformulieren te werken. Een presentatie van vijf minuten beoordelen we bijvoorbeeld regelmatig op zo’n twintig verschillende punten. Dat slaat eigenlijk nergens op. Bij innovatiewerkplaatsen, zoals die binnen Kenniscentrum Noorderruimte, zijn we minder gebonden aan beoordelingsformulieren. Dat werkt veel prettiger.’

 Hoe ziet jouw ideale hogeschool eruit?
‘Het is in ieder geval een plek waar boeiende discussies gevoerd worden, waar de nieuwsgierigheid van studenten geprikkeld wordt en waar iedereen gemotiveerd raakt om te leren. Als docent moet je dit faciliteren, zonder al te sterk te sturen. Het is heel belangrijk dat docenten blijven zoeken naar afwisseling in werkvormen. Er zijn veel verschillende soorten studenten en die hebben niet allemaal dezelfde leerstijl en behoeftes. Ik denk dan ook dat het onderwijs veel individueler zou kunnen worden. Bijvoorbeeld dat een deel online wordt aangeboden en dat dit wordt ondersteund met inloopspreekuren.’

Wat valt je op aan de huidige lichting studenten?
‘Hun onbevangenheid en hun ambitie. Ze maken vaak creatief gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Aan veel eerstejaarsstudenten merk ik wel dat ze het in het begin allemaal best spannend vinden, maar na een paar maanden is dat helemaal weg en gaan ze er volledig voor.’

Foto: Luuk Steemers