Wereldprijs voor Hanze-startup Klippa.

Een wereldprimeur. Nog voor de kerst zal ergens in de binnenstad van Groningen (spannend: wordt het de Zwanestraat of de Kromme Elleboog?) de eerste digitale kassabon níet worden uitgeprint. Het bedrijf Klippa, in 2016 begonnen als idee van studenten van de Hanzehogeschool, heeft een apparaat gemaakt dat, eenmaal bevestigd aan een winkelkassa in staat is de kassabon over te brengen op de smartphone van de klant (die daarvoor natuurlijk wel de Klippa-app nodig heeft).

De milieuwinst: dertig miljoen kilo papier, dertien miljoen liter olie en 55 miljoen liter water

Deze tot KlippaCast gedoopte vinding won op 16 november de ASN Bank Wereldprijs in de categorie Natuur & Milieu. Dat is zeker de juiste categorie als Klippa gelijk heeft met de bewering dat de overstap op de digitale kassabon alleen al in Nederland tot dertig miljoen kilo minder papierafval per jaar zal leiden. Nog meer milieuwinst zit in de afname van het met het vervaardigen van kassabonnen gepaard gebruik van olie (dertien miljoen liter) en water (55 miljoen liter).