Beter op Papier: Thomas Azier

Thomas Azier bracht afgelopen november zijn derde album uit. Stray is de eerste plaat die hij als onafhankelijke artiest uitbrengt onder zijn eigen label Hylas Records. We spraken de alumnus van de Academie voor Popcultuur en zijn broer Isa tijdens Eurosonic in de Music & Tech Hideout.

In ons gesprek gaat Thomas in op wat hij zoal geleerd heeft van zijn tijd bij Mercury Records – een zuster label van Universal – en waarom hij deze platenmaatschappij nu heeft verlaten. Ook vertelt de popster ons over de wijze waarop hij zijn tracks componeert en zijn visie op de hedendaagse popmuziek.

Stray
De plaat Stray verscheen eind 2018. Het album is een waardig vervolg op Hylas (2014) en Rouge (2017). Op zijn nieuwe plaat probeert Azier de mogelijkheden van technologie maximaal te benutten. Het album is namelijk opgenomen in hotelkamers tijdens zijn reis over de wereld. ‘Alles komt uit de computer. Mensen kunnen dat moeilijk geloven, maar het kan tegenwoordig gewoon.’

Spotify
Wat tegenwoordig niet meer kan is je muziek anders laten klinken dan Spotify voorkauwt. Zo blijkt dat Azier op Stray concessies heeft moeten doen bij de release van het album op de streaming service. Wat moest er sneuvelen en waarom?

Hylas Records
Onafhankelijk zijn betekent ook al je zaakjes zelf fiksen. Thomas: ‘De tijd waarin een rockster helemaal los kon gaan is geweest. Daar kom je tegenwoordig niet meer mee weg.’ Samen met zijn broer Isa, zijn geluidstechnicus en labelmanager Ferran, en producer Robin vormt Azier een klein militant team, zoals hij dat zelf noemt. ‘Je moet geloven in je eigen kracht en beseffen dat het gras niet groener is bij de buren.’

Vond je dit een leuk gesprek? Wil je meer? Mooi, want je kunt al onze podcasts ook rechtstreeks beluisteren op Spotify, Podbean en YouTube