BSlim-kenniscafé geeft te denken en te bewegen.

Op de eerste dag ná de lockdown is het gezellig in het Willem-Alexander Sportcentrum. Het BSlim-kenniscafé geeft te denken en te bewegen. Om maar wat te noemen: welke grote Italiaanse voetbalclub wil met Maikel Rijnenberg in zee?

Maikel Rijnenberg is er klaar voor. Een half uur was hij in de Topsporthal bezig met het opbouwen van zijn verrijdbare X-Wall. De X-Wall is een witte muur waarop een beamer schermactiviteit projecteert. Door de uitgekiende opstelling van de beamer en het gebruik van vernuftige elektronica (Maikel laat de sleutelwoorden infrarood en sensortechnologie vallen) verandert die witte muur in een touchscreen.

Ziehier dé omgeving waar kinderen naar hartenlust computerspellen kunnen spelen terwijl ze in beweging zijn, in beweging moeten zijn. Een briljant idee dat uit nood werd geboren.
‘De X-Wall is oorspronkelijk bedoeld voor evenementen. Een leuk ding waarmee mensen spelletjes kunnen doen, quizzen en zo meer. Ik heb inmiddels zo’n veertig games. Maar toen kwam de lockdown: poefff, geen evenementen meer.’

Anderhalve man en een paardenkop
Dat Maikels gedachten vervolgens uitgingen naar een toepassing op scholen is niet zo vreemd. Basisscholen behoorden tot de plaatsen waarvan de deuren bij een versoepelingen van de lockdown het eerst zouden worden geopend. En daarnaast, Maikel kent het wereldje. In 2012 studeerde hij in Groningen af aan de opleiding Sportkunde. Op 28 juni is hij terug op het oude nest, het Willem-Alexander Sportcentrum, waar de sportieve ondernemer mag uitleggen wat de X-Wall kan betekenen voor het onderwijs in Groningen.

Het is maandag 28 juni, de eerste dag waarop Nederlanders de mondkap in hun tas mogen laten zitten, de eerste dag waarop de anderhalve meter afstand tot elkaar niet meer strikt noodzakelijk is, de eerste dag waarop gezelschappen weer met meer dan anderhalve man en een paardenkop mogen samenkomen. In het sportcentrum dartelen veertig bezoekers rond in het kenniscafé van BSlim, het gemeentelijke programma dat de Groningse jeugd aan het bewegen moet krijgen. Leerkrachten en buurtsportcoaches praten elkaar bij en genieten van het gezelschap en initiatieven als de X-Wall.

Als je huppend rekent, reken je beter
Manon Hilbrands van het lesprogramma Fit & Vaardig op School was betrokken bij een Gronings onderzoek naar bewegen en leren waaruit naar voren komt dat lichamelijke activiteit tijdens het uitvoeren van reken- en spellingtaken tot betere prestaties leidt. De Groningse wetenschappers bevestigden daarmee de uitkomsten van eerder Amerikaans onderzoek.
Hilbrands past die wetenschap toe als leerkracht in Bad Nieuweschans. In lokaal A010 zet ze de kenniscafébezoekers aan het werk met huppend tellen.

Eén van haar leerlingen vertelt op video hoe het komt dat je door deze methode met sprongen vooruit gaat. ‘Dat je heel erg je hersens warm worden.’
Ze zit er niet heel ver naast. Hilbrands: ‘Het zou te maken kunnen hebben met de doorbloeding van de hersencellen en de aanmaak van nieuwe cellen.’

Bewegend leren en beter concentreren? 
Een andere theorie is dat er door de lichamelijke activiteit een zintuiglijke ervaring aan het leren toevoegt. Er ontstaat en koppeling tussen horen, zien en voelen. Dat klinkt aannemelijk, maar het verklaart niet waarom het leereffect beperkt blijft tot spellen en rekenen. De leesvaardigheid van de deelnemende kinderen gaat er volgens de aangehaalde onderzoeken namelijk niet op vooruit. ‘We hebben wel aanwijzingen dat de kinderen zich ná het bewegend leren beter kunnen concentreren op andere taken. Dat is een voorlopige constatering. Dus dat moeten we nader onderzoeken’, zegt Hilbrands.

Eén van de grote voordelen van de invoering van Fit & Vaardig is dat alle scholieren en leerlingen eraan meedoen. Ze bewegen ín de klas. Hilbrands: ‘Nederlandse kinderen zitten veel te lang stil in de klas, 65 procent van de tijd. 45 procent van de kinderen beweegt minder dan zestig minuten per dag.’

Club uit Serie A wil ook een X-wall
Het is aan de mensen die vandaag naar het BSlim-kenniscafé zijn gekomen om daar verandering in aan te brengen. Als goed voorbeeld goed doet volgen, komt dat dik in orde.
De leerkrachten en buurtsportcoaches leven zich uit voor de X-Wall van Maikel Rijnenberg. Het enthousiasme verbaast hem niets.
‘Ik heb inmiddels vijf X-Walls verkocht. In Markelo staat er in op basisschool De Zwaluw en dat heeft de interesse flink aangezwengeld. Dit jaar hoop ik er nog zeker drie, vier kwijt te raken. Best onverwacht eigenlijk, die interesse. En een beetje vreemd ook. Ik sta inmiddels in contact met een profclub uit de Italiaanse Serie A die ook een X-Wall willen aanschaffen. Hoe die club bij mij terecht is gekomen… ik weet het niet. En de naam kan ik ook niet prijsgeven, hoe zeg je dat ook alweer? Ahum… de besprekingen lopen nog.’