Budgetbiertest: welk pils is goedkoop én lekker?

Kennis is macht. Een vakkundige driekoppige jury ging op pad om te bepalen wat de beste koop is op het gebied van budgetbier. Het trio nam vijf pilseners onder de loep en de laatste gaat met de eer strijken.

Budget-biertest-HanzeMag-2015-3

‘Ha, goedkoop bier. Hiervoor stroop ik de mouwen wel even op.’ Max monstert de halve-literblikken in de koelkast. ‘Schultenbräu, een klassieker’, knikt de oud-hoofdredacteur van Soggen.nl, die zich terdege heeft voorbereid op een diepgaand budgetbieronderzoek dat hij, Thom Easix en ik tot een goed einde hopen te brengen. We hebben een verfijnde smaak en de wereld aan ervaring. Het perfecte team.
Geur, Smaak en Ziel. Dat zijn de drie meetlatten waarlangs we vijf biertjes zullen leggen. Geen kattenpis, dus. Max: ‘De categorie Ziel, hoort daar ook het blikje bij?” Thom, producent van de HanzeMag-videoserie Mag ik even binnen kijken knikt. ‘Het is de algehele beleving. Daar hoort het uiterlijk ook bij. Teo, schenk de eerste maar uit.’

Budget-biertest-HanzeMag-2015-9

De Klok
De eerste kandidaat op onze lijst is het bier van De Klok. We schenken het uit in plasticbekertjes. Zo komt de geur het best tot z’n recht en kunnen we controleren of de drank goed schuimt. Max: ‘Dit bier ruikt.’ Korte pauze. Bedenkelijke blik. ‘Schraal. Het ruikt naar een pilsje dat je tijdens een feestje alleen zult opdrinken als je de gastheer kent en vertrouwt.’ We concluderen dat De Klok lijkt op bier dat minimaal een uur heeft gestaan. Na twee minuten al.
De smaak van De Klok is een aangename verrassing. Zoetig, maar niet overheersend. ‘Ik kan hier zonder problemen meerdere van op.’ Terwijl we ons buigen over de Klokbierziel vertelt Thom een bijzonder verhaal: hij beweert dat hij de brouwers van De Klok ooit op Lowlands heeft ontmoet. ‘Dat is echt meer dan tien jaar geleden. Er stond een groepje dertigers naast ons op de camping. Ze zeiden dat ze hun eigen bier gingen brouwen. Alle vergunningen waren al geregeld en de brouwerij zou een week later van start gaan. De Klok zou die brouwerij heten. We hebben ze goed uitgelachen, maar binnen de kortste keren lag het in de schappen.’ Als dit geen ziel is, dan weten we het ook niet meer.

Prijs: € 0,49. Alcohol: 4,8 %. Cijfer: 7,2.

Budget-biertest-HanzeMag-2015-4

Pitt
Tijd voor het huismerk van supermarkt Jumbo: Pitt. ‘Of zullen we het gewoon Grunn noemen?’, lacht Max. Hij refereert aan het recentelijk ontplofte schandaal waarin het speciaalbier Grunn niets anders bleek te zijn dan Pitt met een Grunn-etiket. ‘Dat is nog eens slim ondernemen. Pils van 45 cent  verkopen voor één euro 29!’ We lachen tijdens het uitschenken. Het is echter snel gedaan met de pret, want dit pilsener is een taaie dobber. Drie vertrokken gezichten kijken elkaar bevestigend aan. De geur is prima, maar de smaak niet om over naar huis te schrijven. Thom: ‘In dit biertje zit ook meer die alcoholsmaak in de afdronk. Ze hebben het niet goed weten te camoufleren, net als De Klok.’ Max schudt zijn hoofd van links naar rechts. ‘Ik vind het echt vies! Het blikje is trouwens ook superlelijk!’

Prijs: € 0,45. Alcohol: 5%. Cijfer: 6,4.

Budget-biertest-HanzeMag-2015-7

Amigo
De blikken Pitt worden met een plezierige venijnigheid fijngeknepen en verdwijnen in de prullenbak. Een nieuwe lading staat geopend en wel paraat. Knalgele blikken met zonnetjes en hagedissen staren ons aan. Amigo is het duurste en zwaarste biertje van de test. Met de Desperados-knock-off hopen we de wrange Pitt-nasmaak te kunnen wegspoelen. ‘Ik moet heel eerlijk zeggen dat dit voor mij een compleet nieuwe beleving is’, oppert Max. ‘Bier met tequilasmaak heb ik nooit gedronken en ik begrijp het hele concept ook niet zo. Waarom bier drinken die naar sterke drank smaakt? Koop dan een fles tequila.’
De neuzen duiken diep in het plastic. Bedenkelijke blikken en peinzende verzuchtingen. Tijd voor een slok. Thom: ‘Dit is gewoon limonade. Heel zoet en erger nog, de chemische alcoholnasmaak blijft duidelijk op de achterkant van je tong hangen.’ Max: ‘Mee eens. De smaak is beter dan de afdronk. Je moet blijven drinken om het fatsoenlijk te houden.’ Over de ziel van dit biertje zijn we het eens. Als je dit soort bier koopt, wil je iets anders proeven dan gewoon pils. In combinatie met het vrolijke blikje is de beleving een dikke voldoende.

Prijs: € 0,89. Alcohol:  5,9%. Cijfer: 6,8.

Budget-biertest-HanzeMag-2015-6

Schultenbräu
Tijd voor een klassieker. Het best verkochte bier in Maaskantje, als we de New Kids mogen geloven. Schultenbräu behoeft niet echt een introductie. De verhalen over zomervakanties en weekendjes weg met kofferbakken vol vliegen over de tafel. Op één of andere manier lijken we allemaal vergeten te zijn dat dit biertje een nieuwe dimensie van ranzigheid aanboort. ‘Wat smaakt dit weeïg!’ Vol ongeloof kijken Thom en Max naar hun bekertje. ‘Ik kan me niet herinneren dat dit zo slecht was.’ Max ruikt en neemt nog een slok. ‘Het is zo vlak en het lijkt of er minder koolzuur in zit dan in de andere biertjes.’ We stemmen in en gooien de nog rijk gevulde blikken weg. Sorry, New Kids, nu even niet.

Prijs: € 0,49. Alcohol:  5%. Cijfer: 6,2.

Budget-biertest-HanzeMag-2015-5

Dors
Ondanks de lol die we hebben tijdens het jureren, begint het duidelijk te worden dat vijf biertjes ook echt het maximale is wat we met een heldere geest kunnen beoordelen. Met lichte tegenzin openen we Dors, het laatste halve-literblik van de avond. ‘Mooi blikje wel’, oordeelt Thom. ‘Het ziet er niet budget uit. Ik ben benieuwd.’ We ruiken, knikken en klokken een slok naar binnen. ‘Valt me echt honderd procent mee. Ik ben zelfs enthousiast.’ Max neemt nog een slok. ‘Lekker veel koolzuur. Het heeft niet echt een smaak, wat eigenlijk heel goed is in dit geval.’ Thom deelt deze mening. ‘Ja, het is wel raar om te zeggen. Juist het ontbreken van smaak maakt het goed.’ De blikken worden tot op de laatste druppel geleegd. Dors is unaniem de winnaar van deze test.

Prijs: € 0,55. Alcohol:  5%. Cijfer: 7,5.

 

Foto’s: Jasper Bolderdijk (c)