De Bonusgladiator versus back to BASIC.

Studenten voeren vaak strijd met hun bankrekening. Grote prijsvechters zoals Albert Heijn weten dat ook. Lang leve het oranje-wit, of, in andere woorden: de bonusaanbiedingen. Vooral in de week voor het studentensalaris (kuch – stufi – kuch) wordt afgestort, zijn we vatbaar voor Appie’s buitenkansjes. Hoe voordelig zijn die aanbiedingen eigenlijk? De Bonusgladiator onderzoekt het.

AH-Bonus-Gladiator-Hanzemag-Bolderdijk-1 (599x900)

Weapons of choice: bonusfolder en –kaart
Een aantal dagen koop ik alléén producten die in de bonus zijn en probeer uit te vinden of er iets te besparen valt in de supermarkt. Daarna daal ik af in de arena der C-merken, op zoek naar een goedkoop alternatief. Kortom: back to BASIC. Let the Bonusbattle begin!

Prijs
In totaal scoor ik dertig producten, waarvan de ene helft in de bonus is en de andere uit de diepste krochten van de schappen afkomstig zijn. In de bonusdagen koop ik in totaal voor € 69,33 aan boodschappen, maar bij het afrekenen tover ik mijn geheime wapen tevoorschijn, de bonuskaart. Dankzij deze heilige, blauw-witte graal hoef ik slechts € 49,88 af te rekenen. Een besparing van maar liefst € 19,45. Winning! Kunnen de pauperproducten dit gigantische voordeel laten verbleken?

Deze score laat het Bonusvoordeel inderdaad nog bleker worden dan M. Jackson ten tijde van zijn overlijden

In de dagen dat ik mijn rug buig en op voethoogte speur naar vergelijkbare, nóg goedkopere artikelen kom ik op een totaalbedrag van € 33,13. En eerlijk is eerlijk: deze score laat het Bonusvoordeel inderdaad nog bleker worden dan M. Jackson ten tijde van zijn overlijden. Het verschil is uiteindelijk € 16,75 in het voordeel van BASIC pauperproducten. Just eat it, eat it, no one wants to be defeated!
AH-Bonus-Gladiator-Hanzemag-Bolderdijk-9 (600x399)

Kwaliteit
Leuk zo’n vergelijking, maar laten we ze dan ook naast elkaar op tafel klappen en de meetlat erlangs leggen. Want hoewel geldnood bij studenten niet zelden een probleem is, zijn we natuurlijk geen Swiebertjes. In grote lijnen heb ik vergelijkbare producten weten te scoren, maar het kwaliteitsverschil valt niet te ontkennen. BASIC cola, serieus? Dat gun je niemand. Een ingevroren frankensteinbiefstuk van aan elkaar gelijmde stukjes dier is natuurlijk heel wat anders dan zo’n verse homp sappig vlees. BASIC laat duidelijk steken vallen.

Op handen en voeten kruip ik rond, naarstig op zoek naar de laagste prijzen

Ook de ervaring van het winkelen is een verschil van dag en nacht. Tijdens de bonusdagen word ik vriendelijk begroet door de oranje-witte borden die mij als welkomstcomité staan op te wachten. Heerlijk van aanbieding naar aanbieding kuieren, voornamelijk A-merken en alles op ooghoogte. Tijdens het afrekenen een lichte euforie wanneer de bonuskorting van het totaalbedrag wordt afgetrokken.
In de speurtocht naar goedkoopjes is het heel anders. Op handen en voeten kruip ik rond, in deze  paria-positie laat ik verschillende artikelen door mijn handen glijden, naarstig op zoek naar de laagste prijzen. Ook het afrekenen is confronterend. De band ligt vol producten in witte, minimalistische verpakkingen, iedereen lijkt te kijken en te oordelen. Alsof ik poedelnaakt een route afleg en er bij iedere stap shame, shame, shame, shame… door de winkel schalt. Ken je klassiekers. Kortom: alweer een minpuntje voor de koopjesjacht.

AH-Bonus-Gladiator-Hanzemag-Bolderdijk-2 (600x399)

Schijnvoordeel en klantenbinding
Louter Bonus of enkel BASIC-producten. De manier waarop ik de test uitvoer, staat niet gelijk aan normaal koopgedrag. Toch zegt het iets over het framen van prijzen: het vermaledijde van-voorprincipe. Het wordt al eeuwen toegepast en het werkt. Ook bij de bonusaanbiedingen. Albert Heijn zet de aanbieding (de voor-prijs) tegenover de reguliere prijs (de van-prijs) om te laten zien hoeveel je bespaart als klant. En zoals de test uitwijst, kan dat al snel oplopen tot een paar tientjes in een paar dagen. Maar is er wel sprake van voordeel wanneer een klant, die normaal gesproken AH Tandpasta koopt, zich in de bonusperiode laat verleiden tot een Aquafresh-aanbieding? Nee, want in dit geval betaal je meer dan normaal. Een schoolvoorbeeld van schijnvoordeel.

Leef niet in een oranje-witte waas, maar kijk ook eens naar beneden

Met de bonuskaart kun je gebruikmaken van de aanbiedingen. En al is de kaart gratis, toch voelen klanten zich daardoor verbonden met de supermarkt. Met de invoering van Mijn Bonus is klantenbinding helemaal een feit. Hiermee krijgen mensen persoonlijke aanbiedingen gebaseerd op hun koopgedrag. Iets minder kans dat je daardoor producten aanschaft die je normaal nóóit in je mandje zou gooien, maar het framen van prijzen blijft op de loer liggen.

AH-Bonus-Gladiator-Hanzemag-Bolderdijk-7 (600x399)

Oranje-witte waas
Als je normaal gesproken veel A-merken koopt, kan de bonus voor flinke financiële meevallers zorgen. Toch ben je nóg goedkoper uit wanneer je zo nu en dan back to BASIC gaat. Oftewel: leef niet in een oranje-witte waas, maar kijk ook eens naar beneden. Al kun je voor sommige producten beter uit de buurt blijven van de goedkoopste merken. Goed stevig toiletpapier bijvoorbeeld, is wel een investering waard. Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat. Kortom: het één is niet beter dan het ander. Profiteer van beide en koop geen onnodige zooi omdat het toevallig in de bonus is. Strijd onbeslist. Bonusgladiator, tot uw dienst.

Foto’s: Jasper Bolderdijk

De eindafrekening

Bonus