De man van tien miljoen.

Gigaveel views op YouTube, een online platenmaatschappij en boekingen in exotische oorden. Hanzestudent Jeroen Dekker gaat lekker. Toch heeft JRND nog wat unfinished business, z’n Pabo-opleiding bijvoorbeeld.

9f48ab_dcae4fcad3ae471786402d0086b48c14-mv2_d_3894_5861_s_4_2

Zestien vierkante meter studentenkamer, gaten in de muur (de gevolgen van een potje stoeien in beschonken toestand) en her en der vodjes isolatiemateriaal aan de wanden (de restanten van verwoede pogingen om het geluid van zijn muziek te dempen). Zelfs de draaitafel midden in de kamer verraadt niet dat we hier te maken hebben met een producer. Er zijn namelijk genoeg studentenkamers met een dj-set, waarachter wannabe plaatjesdraaiers zich er zelf van proberen te overtuigen de nieuwe Martin Garrix te zijn. Maar Jeroen Dekker behoort niet tot deze categorie, Jeroen Dekker is JRND, een naam in de wereld van de Electronic Dance Music (EDM).
‘Het begon met jumpstyle, ken je dat nog?’, roept hij door het geluid van het koffiezetapparaat heen. ‘Ik wilde draaien op het eindfeest van de basisschool en oefende op een set die ik van mijn pa kreeg. Dat was het eerste doel dat ik mezelf stelde.’

Sony, Warner Bros en Trap Nation
Het jochie dat draaide op de bonte avond is inmiddels een afgetrainde vent. Ook op muzikaal gebied heeft de tijd niet stilgestaan. Tracks met Latin- en Flamenco-invloeden zijn het resultaat van Jeroens grote liefde voor Spaanse muziek en cultuur, wat hem een unieke stijl geeft. Het is niet verwonderlijk dat zijn creaties interesse wekken van grote spelers als Warner Bros, Sony en Trap Nation.

Op dit moment ben ik allang blij dat ik geen vakken sta te vullen bij de Albert Heijn

JRND is een rising star, zo blijkt uit de keiharde cijfers. Zijn samenwerking met genoemde maatschappijen leidden tot meer dan tien miljoen plays op YouTube en Spotify en boekingen over de hele wereld. De stroomversnelling waarin hij zich bevindt, leveren natuurlijk wel de nodige druk op.
‘Een grote maatschappij als Warner Bros stelt hoge eisen. Zo willen ze bijvoorbeeld binnen een maand een nieuwe track zien. Begeleiding? Nee, je moet alles zelf doen. Keihard werken zodat je hits scoort om in aanmerking te komen voor een plek bij één van hun grotere boekingskantoren.’
Rijk wordt hij er nog niet van, maar rondkomen lukt inmiddels wel.
‘Aan een hit verdien ik een bepaald percentage, maar heel lucratief is het nog niet. Laatst heb ik met trillende benen onderhandeld over de deal voor mijn volgende track, zodat ik er meer aan overhoud. Op dit moment ben ik allang blij dat ik geen vakken sta te vullen bij de Albert Heijn. De platenmaatschappij is zich hiervan ook heel goed bewust. Hoe meer succes ik boek, hoe meer eisen ik kan stellen. Zo simpel is het.’

Bloedmooie meiden
Jeroen komt over als de nuchterheid zelve. Een echte Stadjer, bevestigt hij. Ingetogen types zijn schaars in de EDM-wereld.
‘Binnen de scene is status een keyword. Jongens die een paar hitjes hebben gescoord, zitten backstage met hun capuchon op, omringd door bloedmooie meiden. Niet mijn stijl, al ben ik zeker niet vies van vrouwelijk schoon.’

Ik wil mijn hbo-papiertje zeker halen, al is het maar om iets achter de hand te hebben

Jeroen runt een eigen online platenlabel: Domingo Records. Het downloaden van nummers biedt hij gratis aan op Soundcloud, maar een track online delen is verplicht. Een meesterzet om honderdduizenden muziekliefhebbers te bereiken. Deze move getuigt van een echte ondernemersmentaliteit, al vindt de producer zichzelf niet per se een zakenmannetje.
‘Ik denk niet, ik doe gewoon. Waar ik eerst moest betalen om gehoord te worden, kan ik met een eigen label verdienen aan anderen die een plekje willen op de playlist. Een logische stap.’
De brede glimlach, die geen moment van zijn olijke hoofd verdwijnt, is duidelijk geen uiting van zelfingenomenheid. Nee, het lijkt alsof Jeroen gelooft dat het hem allemaal maar overkomt, terwijl hij wel degelijk zelf verantwoordelijk is voor de slimme zetten die hij doet. Bewust of onbewust.

Dodelijke combinatie
Indrukwekkend allemaal, maar hoe zit het dan met de studie?
‘Ik doe voor de tweede keer het derde jaar… twintig punten. Een aantal dingen uit het vierde jaar heb ik al gedaan… dat is zes jaar. Ja, in totaal zal ik zes jaar over de Pabo doen’, concludeert hij na enig hoofdrekenen.
‘Ik wil mijn hbo-papiertje zeker halen, al is het maar om iets achter de hand te hebben. En m’n beurs verandert pas in een gift wanneer ik mijn studie afrond. Ik ben niet vaak chagrijnig, maar een kijkje naar mijn oplopende studieschuld op duo.nl kan m’n humeur op slag veranderen.’
De meeste langstudeerders zitten te veel in de kroeg of hebben te maken met vervelende, persoonlijke omstandigheden. Jeroen niet. Wanneer Warner Bros hem midden in de nacht wakker belt met de vraag of hij binnen een aantal weken een nieuwe track of remix wil opsturen, schuift hij de Pabo in de koelkast.

Toptips voor ondernemers
Jeroen Dekker accepteert dat zijn andere activiteiten leiden tot studievertraging. Maar hij probeert die vertraging wel zo klein mogelijk te houden, onder meer door z’n handel uit te besteden. Zo houdt z’n goede vriend Wouter de boekhouding bij en is de dagelijkse leiding van Domingo Records in handen van een huisgenoot.
Desgevraagd heeft hij drie toptips voor ondernemende studenten.
1 Speel niet in op hypes, want dan ben je altijd te laat. Creëer liever een eigen hype.
2 Kijk waaraan de markt behoefte heeft, zonder te veel op de concurrentie te letten. Zo blijf je uniek en spring je eruit.
3 Denk na over het hele plaatje. Een product staat niet op zichzelf, het moet in balans zijn met de andere producten die je aanbiedt, de marketing en de aanbieder.

Foto’s: Edwin Keijzer