Ga naar de inhoud

‘Docenten zijn net voetbalouders: veel geschreeuw vanaf de zijlijn’

Studenten hebben duidelijke tips voor docenten: luister meer, blijf bij de tijd en stap uit je comfortzone.​

Wat als je studenten zelf vraagt hoe docenten beter kunnen aansluiten bij de huidige generatie? In deze aflevering van MAG ik wat vragen? delen studenten hun ongezouten mening.​

‘Onze docenten zijn net die ouders langs het voetbalveld,’ zegt een student. ‘Ze schreeuwen van alles, maar hebben zelf nooit een bal geraakt.’ Een ander voegt toe: ‘Ze kijken van een afstandje toe en bemoeien zich er pas mee als het misgaat.’​

De boodschap is duidelijk: studenten willen dat docenten meer betrokken zijn. ‘Vraag ons gewoon wat we van de les vinden,’ stelt een student voor. ‘Een beetje feedback vragen kan geen kwaad.’ Een ander benadrukt het belang van openstaan voor verandering: ‘Blijf niet hangen in oude gewoontes, probeer nieuwe dingen uit.’​

Technologie is ook een punt van aandacht. ‘Veel docenten blijven vasthouden aan verouderde software,’ merkt een student op. ‘Terwijl er zoveel betere tools zijn die wij straks in het werkveld ook gebruiken.’​

Daarnaast vragen studenten om meer interactie en minder theorie. ‘Docenten focussen vaak op de theorie,’ zegt een student. ‘Maar wij leren beter als het speels en interactief is.’​

Wat houdt Hanze-studenten bezig? Waar ergeren ze zich aan? Hoe bereiden ze zich voor op tentamens? Vragen, vragen, vragen, en wij gaan proberen voor jullie de antwoorden te vinden door studenten aan het woord te laten.

Dat is in het kort wat ‘MAG ik wat vragen‘ is: de spreekbuis van Hanze-studenten. Dus kom je ons met draaiende camera tegen op de campus, schroom dan niet om je mening te geven over alles wat je als student bezig houdt!

Heb je ook suggesties voor onderwerpen? Of speelt er iets in je studie waarvan je vindt dat wij er aandacht aan moeten geven? Stuur een berichtje naar hanzemag@org.hanze.nl of klik hierrrrr.