Skip to content
hanze houdt pubquiz voor studenten in ontwikkelingslanden

Doe mee en win: HUF’s eerste online Hanze Pubquiz

De Hanze University Foundation wilde eens wat anders. Geen Inspiration Breakfast, maar een pubquiz. Dat zat er dit jaar uiteindelijk niet in. Daarom verzon het HUF-team… de eerste online Hanze pubquiz. Doe mee en laat studenten in ontwikkelingslanden winnen.

‘We hopen op vijfhonderd deelnemers’, zegt Alida de Winter van de Hanze University Foundation. ‘Dat zijn er al snel vijf keer zoveel als we kunnen ontvangen in een normale omgeving. Tachtig tot honderd bezoekers, die verschenen altijd wel op ons jaarlijkse Inspiration Breakfast. Het ontbijt was een prima manier om geld in te zamelen voor de goede zaak. Leuk, maar op een gegeven moment wil je wat anders. Een pubquiz leek ons een mooi alternatief.’

En welk café zou de gastheer zijn?
‘We waren nog maar net aan het nadenken over het hoe, wat en waar, toen de het openbare leven zo’n beetje stil kwam te liggen. Het was snel duidelijk dat grote bijeenkomsten er dit studiejaar niet in zouden zitten. Toen was er maar één mogelijkheid over. Een online pubquiz.’

Ja, gezellig.
‘Het is anders, dat zeker. Maar het heeft wel degelijk grote voordelen. Zo kun je een team formeren van vrienden en familie uit het hele land, wat zeg ik… de hele wereld. Iedereen mag meedoen en dat kan ook, als je de Nederlandse taal machtig bent tenminste, want de vragen zijn in het Nederlands. Het is een quiz van de Hanze, maar de vragen zijn algemeen, ze zijn voor iedereen te beantwoorden.

‘Het grootste probleem voor online pubquizzen zijn de technische beperkingen, zeker wanneer je veel mensen verwacht. Gammele wifi, trage computers. Er gaat altijd wel ergens wat mis. Dat moet je niet hebben. Daarom hanteren we een simpele opzet. Heel basic. Zes rondes van tien vragen. Geen filmpjes, geen audio. Wel hebben we een timer, hoe sneller je antwoordt, hoe hoger je scoort.’

Waar komen de vragen vandaan?
‘Die bedenken we grotendeels zelf. En ere wie ere toekomt, mijn moeder is een quizfanaat, ze heeft een hele doos vol vragen. Die doos ploegen we ook helemaal door. Alle vragen moeten met reizen te maken hebben. Topografie, cultuur, het wordt heel divers.’

Deelnemers betalen vijf euro, waar gaat dat geld naartoe?
‘Naar Back on Track, een fonds voor ouderejaars die studeren aan onze partnerinstellingen in ontwikkelingslanden. We willen ervoor zorgen dat die studenten kunnen blijven studeren, dat ze niet stoppen vanwege de economische malaise waarin hun land en hun familie door de coronapandemie verzeild zijn geraakt.’

De eerste Hanze HUF Pubquiz
Wanneer: dinsdag 30 juni, om 20.30 uur.
Waar: waar je maar wilt, op een toestel naar keuze (smartphone, tablet, laptop, pc).
hanze houdt pubquiz voor studenten ontwikkelingslanden

Prijzen
Hoofdprijs: Overnachting in het City Hotel, met ontbijt
Eerste prijs: € 50,- waardebon voor restaurant Moro
Tweede prijs: € 25,- waardebon voor restaurant Bodega y Tapas
Derde prijs: € 10,- waardebon voor restaurant Toko Semarang

Tickets
Na de bestelling ontvang je een bevestigingsmail van Billetto met daarin een link naar de quiz. Heb je de mail niet ontvangen? Neem contact met ons op.

Beurzen van Back on Track
Voor veel studenten in ontwikkelingslanden is het niet vanzelfsprekend om in september terug te keren naar school, vanwege de economische crisis die de coronapandemie heeft teweeggebracht. Om onze partnerscholen, hun personeel en de studenten te steunen, biedt de Hanze University Foundation Back on Track-beurzen aan. Voor € 500 komt een student het eerste semester door en heeft de familie tijd om te sparen voor het tweede semester. De beurzen zijn bedoeld voor studenten die de afgelopen twee jaar begonnen zijn aan een studie en nu niet de kans hebben om hun opleiding af te ronden.

Hanze University Foundation
De Hanze University Foundation is een zelfstandige stichting die een beroep doet op de maatschappelijke betrokkenheid van medewerkers, studenten, alumni en bedrijven in de regio. De Foundation richt zich op het bieden van beroepsonderwijs aan jonge mensen in ontwikkelingslanden.