#Foodbloggers: je bent wat je #eet

Een vette hap of een healthy quinoasalade? Dankzij foodbloggers weten we precies wat onze omgeving dagelijks naar binnen werkt. Eke: ‘Je hoeft niet naar een massagesalon om lekker verwend te worden.’

‘Er zijn veel mensen die kritiek uiten op het constant plaatsen van foodfoto’s, maar ik vind het mooie rijkdom,’ zegt de Groningse foodblogger Wilbert van de Kamp. Waar zo’n vijftig jaar geleden in veel Nederlandse huishoudens de maaltijd pas kon beginnen na een gezamenlijk uitgesproken ‘amen’, moet men tegenwoordig wachten met aanvallen totdat de volgers op sociale media op de hoogte zijn gesteld van het zorgvuldig in beeld gebrachte gerecht.

Social media zijn anno 2015 dé manier om eten met zoveel mogelijk mensen te delen (niet letterlijk, natuurlijk). Al eet je in je uppie, door het plaatsen en reageren op foodfoto’s is eten een sociale gebeurtenis. Voor Wilbert is een belangrijke functie van eten dat het mensen verbindt (modern Nederlands voor ‘met elkaar in contact brengt’). Door social media wordt de kring groter: je hebt niet alleen contact met tafelgenoten, maar je kunt ook de boer en de visser die voor het eten zorgden leren kennen. Genieten is voor Wilbert het hoofddoel, pas daarna volgt gezondheid. ‘Het is belangrijk om bewust met voeding bezig te zijn, als je dat doet komt gezondheid er vanzelf bij.’

#HEALTHY
Gezondheid heeft voor veel bloggers een hoge prioriteit. De Groningse Marleen Bosmann van Foodilove bijvoorbeeld is een enorme foodfan, health- en sportfreak. Als ze niet in de keuken staat, is ze wel te vinden in de sportschool. Marleen wil haar volgers dagelijks inspireren voor een fitte, gezonde en trendy lifestyle. ‘I love no nonsense en maak vaak gezonde, lekkere en makkelijke recepten.’ Ze snoept wel eens een chocoladereep of patatje, zolang het maar binnen haar caloriebehoefte past. ‘Ik heb zelf een doel voor ogen en dat wil ik bereiken. Ongeacht wat de mensen in mijn omgeving ervan vinden.’

Op de middelbare school stond ik al bekend als snacker

Op haar blog zijn vooral gerechten te vinden onder de hashtag healthy: veel groenten, fruit en natuurlijke producten vol nuttige voedingsstoffen. Geen vette hap te bekennen. Dat is wel anders op de instagram-account van Snackpert Eke Bosman. Een jaar geleden begon hij als grap het account waarop hij beoordelingen zet van snacks. ‘Op de middelbare school stond ik al bekend als snacker. Toen vorig jaar een paar vrienden me aanmoedigden een instagram-account te beginnen, dacht ik: waarom niet?’ In korte tijd kreeg Eke veel positieve reacties en werd zijn account opgemerkt door onder andere Het Parool en Man Bijt Hond.

#GUILTYPLEASURE
In het begin recenseerde Eke vooral, maar in de loop der tijd formuleerde hij ook een boodschap voor zijn volgers. ‘Ik wil laten zien dat je eten niet te serieus moet nemen. Luister naar je lichaam en luister niet te veel naar andere mensen.’ Het valt niet af te lezen aan de overvloed aan snacks op Snackspert, maar Eke eet over het algemeen gezond: eens in de drie tot vier dagen een snack en de rest van de week veel groenten en fruit. ‘Ik heb zelfs weleens quinoa gegeten. Maar zonder grappen, snacks zijn een guilty pleasure. Ik wil vooral laten zien dat het niet erg is om af en toe te zondigen.’ Eén van de lekkerste snacks van de laatste tijd vindt hij de pizzaquiche (formaat quiche, vulling pizza), gewoon uit de diepvries bij de supermarkt. ‘Dat was een verrassing, maar hij smaakt ontzettend goed, echt een aanrader!’

Als je Rens Kroes in haar ondergoed dansend een kom geitenyoghurt naar binnen ziet lepelen, krijg je geen realistisch beeld van gezond eten

Eke vindt het zonde dat de focus in de media vaak ligt op (extreem) gezond eten. ‘Door Snackspert ben ik er bozer op geworden. Ik kreeg zo veel reacties van mensen die zeiden: “Eindelijk iemand die ervoor uitkomt dat hij snackt.”’ Sommige bloggers gaan wat hem betreft te ver met gezond eten. ‘Waar haal je dan je plezier uit? Ik denk dat sommigen van hen ongelukkig zijn en dat compenseren door bizar goed te eten. Maar als je blij wordt van McDonald’s is dat toch ook mooi?’

Foodie Marleen zul je in ieder geval niet dagelijks bij de McDrive aantreffen. ‘Sommige mensen kunnen vast gelukkig zijn bij de McDonald’s maar de vraag is wat je allemaal binnenkrijgt. Als je daar structureel eet moet je niet zeuren dat je een dikke kont hebt’, zegt ze met een knipoog. Volgens blogger Wilbert van de Kamp bestaat er nog wel eens verkeerd beeld van wat gezond is. ‘Als je een Rens Kroes in haar ondergoed dansend een kom geitenyoghurt naar binnen ziet lepelen, krijg je geen realistisch beeld van gezond eten.’

#TEDOMOMTEPOEPEN
Foodbloggers moeten zich volgens Wilbert bewust zijn van de invloed die ze hebben. ‘Veel bloggers laten zich voor het karretje spannen van de voedselindustrie. Dat is dom en gevaarlijk, zeker als ze veel volgers hebben.’ Als dieptepunt van deze commerciële invloed noemt hij de VultipChallenge. Dit is een campagne waarbij bloggers originele vullingen voor Bugles (een soort chips in de vorm van kleine hoorntjes) moeten bedenken en deze op hun blog moeten posten. ‘Je bent toch te dom om te poepen als je je daarvoor leent, zeker als je weet hoe weinig geld je ervoor krijgt. Ik snap echt wel dat het lastig is om je geld te verdienen met een blog, maar dat is niet de manier om tot succes te komen.’

Als het een vegaburger is, zeg ik: “Fuck you.”

Marleen denkt dat bloggers juist door deze gesponsorde berichten van hun hobby hun werk kunnen maken. Zelf staat ze open voor gesponsorde producten als deze binnen haar visie passen. Ook Snackspert staat niet negatief tegenover gesponsorde snacks. ‘Het is nog niet voorgekomen, maar zo lang ik er eerlijk over kan zijn en het mag blijven afkraken, doe ik het. Ik ga alleen niet alles aannemen. Als het een vegaburger is, zeg ik: “Fuck you.”’

Melanzane-Wilbert

Wie? Wilbert van de Kamp

Hashtag: #hashtag (Ik vind hashtags redelijk debiel onder foodbloggers)

Volgen via: @eengarde / www.eengarde.nl

‘Mijn favoriet: Melanzane alla parmigiana

Supervet, veel kaas, supervolle samensmelting van aubergine, tomaat, ei, basilicum en parmezaanse kaas. Aubergine bakken in veel olie, ei koken, saus maken van tomaten. En dan maar laagjes maken, en daarna nog 20 minuten in de oven op 220 graden. Lekkerder wordt het niet.’ (credits foto: Amanda Drost)

HamburgerSnackspert

Wie? Eke Bosman

Hashtag: #powerfood (Powerfood moet een andere betekenis krijgen: Vet is power!)

Volgen via: @snackspert 

‘De burger van Vrouw met de Baard: mijn god, wat simpel en tegelijkertijd o, zo lekker. Wie had ooit gedacht dat een vleugje citroengras in de ketchup een unieke combinatie is? Soms hoef je gewoon niet naar een massagesalon om lekker verwend te worden.’ *****

Blueberry-bananenbroodFoodilove

Wie? Marleen Bosmann

Hashtag: #foodilove (Mijn motto is: Keep it simple and make your life more fun!)

Volgen via: @foodilovenl / www.foodilove.nl

Dit Blueberry Bananenbrood is suiker-, gluten- en lactosevrij. Volgens Marleen Bosmann een absolute aanrader als ontbijt of bij een kop thee. Gezonde lekkernijen als dit doen het altijd goed op haar blog. ‘Mijn lezers houden vooral van bakken.’