Going manual

Het is half negen ’s ochtends in Nederland. In Brazilië is het half vier in de nacht. Maar dat maakt tegenwoordig niet meer uit. Fatos Vladi begint gewoon met de les.

Leren is nog nooit zo makkelijk geweest, denk ik, als ik de presentielijst doorneem. De studenten van m’n Engelstalige klas komen uit tien landen. De student uit Brazilië is om drie uur opgestaan om de les via Discord te volgen.
Leren is nog nooit zo makkelijk geweest, maar waarom leert de mensheid niet?, mijmer ik verder. Ik denk aan de vele nieuwsanalyses van influencers die beweren dat we lessen moeten trekken uit de coronacrisis. Wij moeten dus leren van de crisis?
Leren is vermoeiend, denk ik slaperig.

Ik had vijf jaar nodig om van de automatische instellingen af te stappen

Het is nu echt tijd om met de les Tools te beginnen. In dit vak leren studenten hoe ze de principes van fotografie en film kunnen toepassen.
Vandaag gaat het over fotografie. Ik wil ze leren hoe ze de camera-instellingen handmatig kunnen gebruiken om de juiste foto’s te nemen.
De studenten snappen de fotografiedriehoek in no-time. Leren gaat snel. Maar… opeens dringt tot me door dat het nutteloos is om de studenten de handmatige instellingen te leren als ze die nooit zullen gebruiken. Zo heeft het bij mij vijf jaar geduurd om van de automatische instellingen af te stappen.

Leren is makkelijk, maar afleren is noodzakelijk

Ik zeg tegen de studenten: ‘Als je graag professioneel fotograaf wilt worden, moet je vanaf nu de automatische instellingen afleren. From now on we go manual.’ Letterlijk vertaald: vanaf vandaag gaan we onze handen gebruiken. Dus, ga niet als een gek automatisch duizend foto’s nemen, maar maak liever één handmatige die meer zegt dan duizend woorden.
Leren is makkelijk, maar afleren is noodzakelijk, denk ik als de les is afgelopen.
Als de coronacisis voorbij is en we onze handen weer mogen gebruiken, zullen we dan eerst afleren om automatisch te leven, en daarna handmatig leren genieten? Ben je bereid om vroeg te beginnen, net zoals die Braziliaanse student die (tijdelijk) zijn automatische slaaptijden afleerde?

Fatos Vladi is docent Interactive Storytelling aan het Instituut voor Communicatie, Media & IT

Foto (fragment): Mario Calvo