Hanze-auto stopt niet voor corona.

HARD was goed op weg met het winnende plan voor de Formula SAE toen het coronavirus een einde maakte aan de strijd om de titel voor het beste race-auto-ontwerp. Maar teamchef Remco Antuma weigert om op de rem van de Hanzekar te trappen.

‘Het is best erg. We hadden de auto net op de wielen. Dat was zondag, want we gaan vaak door in de weekends. Normaal is dat een mijlpaal: de auto op de wielen. Dan weet je dat het allemaal echt gaat beginnen. Nou, nee, niet dus.
‘Die maandag besloot de Hanze om de deuren te sluiten. Begrijpelijk, maar voor een ons een behoorlijke klap. We raakten nog net niet in paniek. Binnen een dag hebben we alle spullen verhuisd naar een garagebox, ergens in het zuiden van Groningen. Nee, ik zeg niet waar, want we hoeven geen pottenkijkers. Trouwens, al het elektrische materiaal ligt ergens anders. Eén van de engineers heeft het bed uit z’n kamer verwijderd, om ruimte te maken.

De concurrenten, dat zijn ook allemaal van die gekken die het snelst willen zijn

‘We konden door! Je bent een team of niet of niet: binnen de kortste keren hadden we een vervangend schema in elkaar getimmerd. Steeds vier man aan het werk in de garage voor de mechanica. Ook voor de elektro-ingenieurs was er nog van alles te doen.
‘Het is een competitieve wereld, zeker in de fase van de assemblage. Want de concurrentie zit niet stil, zeker niet, dat zijn ook allemaal van die gekken die het snelst willen zijn. De snelste auto van de Formula gaat van nul tot honderd in anderhalve seconde. Denk daar eens over na, anderhalve seconde! Ongelofelijk, dat zijn dus wel eventjes de lui waarmee wij de strijd aangaan.

Tegenslagen, allemaal prima, maar dit… pfff, dit was erg

‘Nou, alles werkte, we waren toe aan de eindassemblage, de boel in elkaar zetten. Een nieuwe fase en pats, beslist het kabinet dat alle samenscholingen worden verboden. Hoe begrijpelijk dat besluit ook was, voor ons was het flink slikken. Kijk, tegenslagen horen erbij en we zijn ze echt behoorlijk tegengekomen, allemaal prima, maar dit? Pff, dit was erg, we zaten keurig op schema.
‘Tussen 5 en 9 juli zou het gebeuren op het circuit van Assen. Magistraal, een stuk of zeventig teams van universiteiten en hogescholen uit de hele wereld. Maar het gaat niet door. Als we onszelf nog ergens iets konden verwijten, maar nee. Dit ligt helemaal buiten ons.
‘De eerste geluiden kwamen uit Duitsland dat besloot om z’n evenement van eind augustus af te gelasten. Augustus! Terwijl wij toen nog hoopten op juli. Het zal toch niet waar zijn, dat gonst steeds door je hoofd. Maar het was wél waar.

Als we op 1 juni weer aan de slag kunnen, racen we ergens in augustus

‘Op zulke momenten komt het erop aan, vind ik. Iedereen moet aan boord blijven, het team moet een team blijven, samen van start tot finish. We hebben de aandacht verlegd. Zo zijn we aan de slag gegaan met het op orde brengen van de documentatie, een minutieuze weergave van de manier waarop onze auto in elkaar steekt. Daar kan een volgend team op voortborduren.

‘Voor de auto zelf hebben we nog zo’n acht tot tien weken nodig. Dat zou dag en nacht werken worden, maar dat zijn we inmiddels wel gewend. Een week of tien buffelen. Wanneer we op 1 juni weer aan de slag kunnen, kunnen we ergens in augustus de weg op. Zo heb ik het uitgedokterd. De Nederlandse concurrenten zijn het ermee eens, ook zij staan in de startblokken. Die zeventig internationale teams zullen niet naar Assen komen, maar houd er maar rekening mee: als de omstandigheden het toelaten is er deze zomer een nationale race. Een Dutch TT, waarom niet?’