Ga naar de inhoud
social media

Hanze stopt met socialmediaplatform X: ‘Past niet meer bij onze waarden’

De Hanze neemt afscheid van socialmediaplatform X. De hogeschool was al steeds minder actief op het medium, maar nu wordt definitief de stekker eruit getrokken. De reden? Dalende interactie, een veranderend socialmediagebruik én een principieel standpunt.

Volgens persvoorlichter Pernille Claessen was X al langer geen prioriteit meer binnen de communicatiestrategie van de Hanze. ‘De Hanze was al een tijd minder actief op X. Het aantal volgers nam af en ook de interactie. Landelijk is het aantal gebruikers afgelopen jaar met veertien procent gedaald. Nu volgt de stap om afscheid te nemen van het medium.’

Verruwing op socialmediaplatform X

X was dus niet meer hét platform voor kennisverspreiding, maar de keuze om te vertrekken is niet alleen praktisch: er zit ook een principiële kant aan. Claessen legt uit: ‘Eind vorig jaar kwam naar buiten dat het platform nog maar één Nederlandstalige moderator in dienst heeft. Daar komt bij dat de verruwing enorm is toegenomen. De hoeveelheid ongefilterde berichten, met ook haatzaaiende en racistische boodschappen, past niet bij onze waarden en is daarom ook een reden om te vertrekken.’

En TikTok, Facebook en Instagram dan?

Een logische vraag is: als X de deur wordt gewezen vanwege verruwing en moderatieproblemen, waarom blijven platforms als Facebook, Instagram en TikTok dan wél bestaan binnen de Hanze-strategie? Claessen reageert: ‘We blijven wel posten op LinkedIn, Instagram, TikTok en Facebook – daar waar onze doelgroep zit en we onze doelgroepen voldoende bereiken. Veel van onze studenten volgen ons ook via Insta en anders communiceren we ook via mijnhanze (intern communicatienetwerk van de Hanze, red.) voor studenten.’

Ze erkent dat ook andere platforms niet perfect zijn: ‘Uiteraard zijn we bekend met het feit dat de moderatiestandaarden binnen Meta eveneens zijn veranderd en de interactie en teneur daar evengoed kunnen verslechteren. Vooralsnog is dat nog niet aan de orde, maar we blijven kritisch kijken naar de ontwikkelingen van de social media platforms. Hetzelfde geldt voor TikTok, ook daar kleven nadelen aan. We houden continu in de gaten of er zaken veranderen. Dat doen we trouwens niet alleen, maar samen met de andere hogescholen in de Vereniging Hogescholen.’

Alternatieven voor X?

Met het vertrek van X is de vraag: waarheen dan? Er zijn alternatieven zoals Bluesky, Mastodon en Threads, maar qua impact komen die nog lang niet in de buurt van X. Claessen verwijst naar recent onderzoek: ‘Uit onderzoek van Adformatie blijkt dat slechts veertig procent van de Nederlanders Bluesky en/of Threads kent. Van de personen die de platforms kennen, gebruikt slechts dertig procent Threads en slechts acht procent Bluesky. De voornaamste reden om de platforms nog niet te gebruiken (voor het publiek) is dat men niet wil investeren in het gebruiken van nóg een social media platform. Er zijn op dit moment voor ons dus ook nog geen alternatieven met een zelfde grootte en bereik als de bekende platforms.’