Hanze-studenten kunnen zich nu melden bij corona-meldpunt.

Huh, heeft de Hanze een corona-meldpunt?  Het bekt lekker, maar schijn bedriegt een beetje: het betreft hier geen meldpunt voor druipneuzen en zere keeltjes. Nee, het meldpunt is bedoeld voor studenten met vragen en problemen over (af)studeren bij de Hanze.  

Vorige week werd bekend dat de Hanzehogeschool tot minimaal 1 juni gesloten blijft. Paniek onder studenten, want hoe moet dat nu met de tentamens, stages, scripties en meer van dat leuks? De Hanze doet haar uiterste best om alle klachten en vragen netjes af te handelen, maar volgens studentenbelangenorganisatie HSV kan de school daar best wat hulp bij gebruiken.

We hebben een melding binnengekregen van een student die slechthorend is en klaagt dat er geen ondertitels bij de online lectures worden geplaatst

‘Er zijn toch nog wel veel studenten die tussen wal en schip vallen’, zegt Robin Niemeyer, voorzitter van Hanze Studentenbelangen Vereniging. ‘We hebben vandaag een melding binnengekregen van een student die slechthorend is en klaagt dat er geen ondertitels bij de online lectures worden geplaatst. Lastig natuurlijk, daarom hebben we sinds 1 april (geen grap) een meldpunt opgericht om dit soort gevallen effectiever door te spelen naar de Hanze. 
 
Korte lijntjes  
Het fijne aan HSV is dat de organisatie korte lijntjes heeft met het College van Bestuur. Iedere maandag is er een vergadering met het college, en kunnen eventuele problemen worden behandeld. Ook tussendoor wordt er gemaild en gebeld, zegt Niemeyer. 

Eigenlijk is dit meldpunt ontstaan uit een pure noodzaak

‘Tot dusverre hebben we zo’n tien meldingen gehad, dat is alleen vandaag al. We merken dat de problematiek toch behoorlijk leeft onder de studenten. Sommige vragen zijn vrij specifiek voor een bepaalde school, anderen zijn veel algemener. We verzamelen alle problemen en koppelen dit zo snel en effectief mogelijk terug naar de Hanze. Zo zorgen we er samen voor dat de studenten geholpen worden.’   
 
‘Eigenlijk is dit meldpunt ontstaan uit een pure noodzaak. We beweren zeker niet dat de Hanze haar werk niet goed doet, integendeel. Met dit meldpunt willen we de Hanze juist assisteren in haar taak om de studentenbelangen zo goed mogelijk te behartigen.’