Hanzestudenten beginnen gameplatform voor gamers met beperking.

Met Indietopia, de Game Bakery en Studio Bleep heeft Groningen een flink aantal bedrijven dat zich bezighoudt met gaming. Sinds kort valt Cloudwhale daar ook onder: een bedrijf opgericht door Marcel Former, Daniel Krysztofiak en Corey Hobson, drie derdejaars studenten Game Design aan de Hanzehogeschool.

Cloudwhale is alleen geen standaard gameplatform. De spellen die ze maken zijn speciaal gericht op mensen met een fysieke beperking. ‘Het begon eigenlijk tijdens een schoolproject van ons,’ vertelt Marcel.  ‘Corey en ik kregen de opdracht om een game te maken voor Jeroen die lijdt aan cerebrale parese. Kort gezegd komt dit erop neer dat hij grotendeels verlamd is en alleen spieren in zijn gezicht kan gebruiken. Na het maken van de game dachten we: waarom zouden we niet meer mensen in zijn situatie helpen?’

Zo gezegd zo gedaan. Het idee voor hun bedrijf werd uitgewerkt en via de Hanze kunnen ze voor hun stage nu fulltime bezig met hun eigen bedrijf. Bij de ontwikkeling van hun platform viel het Marcel en Corey op dat de games die voor mensen met een fysieke beperking beschikbaar waren vaak alleen mogelijk waren met dure hardware. Met Cloudwhale proberen ze dit probleem te omzeilen door de games adaptive te maken.

Besturing op maat
‘De games die op ons platform staan, zijn in te stellen naar de behoeftes van de speler,’ legt Corey uit. ‘In het geval van Jeroen gebruikte de game voor het grootste gedeelte slechts één knop, maar afhankelijk van de persoon kan deze ook met meerdere knoppen worden gespeeld. De games veranderen niet, alleen de besturing.’

In de toekomst willen we nog meer games gaan maken, waaronder verhalende titels

Voor tien euro per maand krijgen gebruikers toegang tot het Cloudwhale platform waarop momenteel vier games te spelen zijn. Het aanbod varieert van puzzelgames tot meer actie-georiënteerde titels. Eén van de games is 2048, een puzzelgame die ook al populair was als app. ‘We hebben het concept van de game iets aangepast, zodat het meer op Tetris lijkt. Hierdoor hoeven gebruikers maar één knop te gebruiken’.

Open Source
Wat betreft de toekomst valt er volgens de twee studenten nog genoeg te halen. Marcel meldt dat ze druk bezig zijn met de verdere ontwikkeling van de besturing. ‘In de toekomst willen we nog meer games gaan maken, waaronder verhalende titels. Voor nu is het vooral belangrijk dat de besturing in orde is en dat zoveel mogelijk mensen onze spellen kunnen spelen’.

Je helpt mensen die niet op dezelfde manier toegang hebben tot entertainment als wij

In de pijplijn zit ook een multiplayermodus en het idee om het platform open source te maken. Dit laatste betekent dat ontwikkelaars hun eigen gecreëerde games op het platform kunnen uploaden. Volgens Corey zijn er tal van voorbeelden van mensen die games voor iemand met een lichamelijke beperking hebben ontwikkeld, maar die nergens kunnen uitbrengen. ‘Denk bijvoorbeeld aan een ouder die iets voor zijn gehandicapte kind heeft gemaakt. We zouden het heel tof vinden als zij die game kunnen uitbrengen op ons platform’.

Momenteel heeft Cloudwhale zes gebruikers en elke maand komen er nog zo’n een à twee gebruikers bij. Over een jaar hopen de twee heren tussen de vijfhonderd en duizend gebruikers te hebben.  Zo’n gekke gedachte is dat niet, want de twee heren zijn momenteel in gesprek met een bedrijf uit Amerika om mee te doen aan een incubator programma. Precieze details kunnen ze niet geven, maar dat ze enthousiast zijn is al duidelijk te merken. ‘Je helpt mensen die niet op dezelfde manier toegang hebben tot entertainment als wij. Dat is gewoon supertof om te doen.’

Foto: Studio Dijkgraaf