Kilimanjaro-team slijt mvinyo.


Na een zware training op de stormbaan druppelen zo’n twintig leden van de Kilimanjaro-expeditie woensdag tegen negenen het gezondheidscentrum De Plint bij het Willem-Alexander Sportcentrum binnen. De start van een nieuwe sponsoractie. Teamlid Albert van der Veen is druk doende met het ontkurken van flessen rode en witte wijn. Zestienhonderd flessen heeft de Arbo-adviseur ingeslagen. ‘De Kilimanjaro expeditie bestaat uit personeelsleden van alle schools en bureaus van de Hanze en wil bijdragen aan het goede doel van de Hanze, de bouw van een campus voor beroepsgerichte opleidingen in Kenia, de actie Care4Kenya. Alle leden proberen een sponsoractie te bedenken, en dit is mijn idee.’
Nadat iedereen een glas in de hand heeft en projectleider Mieke Zijl en Albert van der Veen het etiket van de flessen hebben onthuld, kan het proeven beginnen. Te oordelen aan het aantal mensen dat zichzelf opnieuw op een glas trakteert is de wijn goedgekeurd. Van der Veen is niet bang dat hij met de wijn blijft zitten. ‘Ik ben zorgvuldig te werk gegaan bij de selectie. Bij een leverancier proefde ik een heerlijke witte wijn uit Frankrijk, een Colombard. Die bied ik nu aan. De leverancier bood ook een rode wijn, maar die beviel me minder. Dus ben ik verder gaan zoeken. Uiteindelijk heb ik een uitstekende Spaanse Tempranillo gevonden.
‘Het etiket heeft een vriendin van me ontworpen, Tobi van Ringen, die studeert aan de Academie Minerva. Het woord mvinyo dat op het etiket staat, is Swahili (naast het Engels de officiële voertaal van Kenia, red.) voor wijn.’
De flessen zijn voor 35 euro te koop per doos van zes. Bestellen kan op kilimanjarowijn@gmail.com.