Meester afgestudeerd.

Eindelijk is het dan gelukt. Ik ben AFGESTUDEERD! Na zes jaar is er een eind gekomen aan tentamens leren, verslagen schrijven, stagelopen en natuurlijk aan het eindeloos reflecteren op alles wat je doet en zegt.

Reflecteren is me op het lijf geschreven. Het is een kwestie van de juiste balans zoeken tussen jezelf bekritiseren, jezelf ophemelen en natuurlijk vooruitkijken naar wat er de volgende keer beter kan.
Ik ben afgestudeerd. Zes jaar deed ik erover. Zes! Op papier was studeren steeds de hoofdzaak, maar ik zag het (te) vaak als bijzaak. Voor mij was het bruisende studentenleven, het sporten en het stagelopen nét wat interessanter. Aan de andere kant: juist die manier van leven gaf me veel energie om met de studie door te blijven gaan. Want ja, je bent jong en je wilt wat, toch?

Groep 4-5, 30 leerlingen, je eigen klas opstarten is weer een hele nieuwe ervaring

Afijn, inmiddels ben ik m’n wilde haren al een tijdje kwijt. Ik werk fulltime met een klas van dertig leerlingen in groep 4-5. Een leuke en uitdagende klus. Ik leg er m’n ziel en zaligheid in en ik kan er m’n ei kwijt. Wat wil een mens nog meer?
Ik heb de afgelopen jaren veel geleerd van de stages, maar je eigen klas opstarten is weer een hele nieuwe ervaring. Schriftjes van namen voorzien, een dagplanning maken en een knutselwerkje bedenken, dat zijn natuurlijk de problemen niet. Maar alle speciale leerlingen een speciale aanpak geven, structuur in de klas aanbrengen en alle lesmethodes onder de knie krijgen, dat is andere koek.

Ik was de verdeling vergeten: binnen de kortste keren de hele klas in rep en roer

In de eerste pauze was het al raak.
‘Dat is mijn banaan!’, zei Sylvana.
‘Nietes’, zei Benjamin.
Binnen de kortste keren was de hele klas in rep en roer.
Wat bleek? Ik had geen verdeling gemaakt, een duidelijk overzicht van waar de leerlingen hun eten en drinken moesten neerleggen. Daar moest ik nog even aan gaan werken!

De klas heeft twee Chromebook-kornuiten, een bezemkapitein, een ganggeneraal, een lampenluitenant en twee klusjeskolonels

‘Sorry, jongens en meisjes! Morgen heb ik een verdeling voor jullie!’

Om het mezelf wat makkelijker te maken, heb ik allerlei functies voor de leerlingen bedacht.
Ik heb twee Chromebook-kornuiten: zij delen Chromebooks uit en leggen ze na gebruik weer op de oplader. De bezemkapitein doet wat men van een bezemkapitein mag verwachten en de ganggeneraal houdt streng toezicht op de netheid in de gang. De lampenluitenant heeft de dankbare taak om de lampen uit te doen wanneer de klas een filmpje kijkt. Verder heb ik voor allerlei voorkomende klussen twee klusjeskolonels aangesteld.
Het zijn geen vaste aanstellingen, de functies rouleren. De leerlingen zijn supergemotiveerd, waardoor ik een lijst moet bijhouden van wie al aan de beurt is geweest. Zo word ik toch nog een echte jufmeestaah. Want zijn juffen ook niet van lijstjes bijhouden? Mijn ervaring zegt van wel. En zo is wat mij betreft de cirkel helemaal rond.

Foto (fragment): Austin Pacheco