Meester Druk.

In groep 4 hebben we geen methode voor Aardrijkskunde en Geschiedenis. Juist de twee vakken die deze meester helemaal geweldig vindt. Waarom zie ik op Facebook de ene na de andere foto van reizende studenten? Is het de bekende populariteitsrace waarin studenten hun Facebookvrienden willen overtreffen met superunieke ervaringen? Of komt het omdat we op de basisschool zo weinig van de wereld te zien krijgen dat we dat gemis als student massaal willen inhalen?

Belabberd handschrift, muzikale verloedering, overgewicht… en wie moet daar razendsnel wat aan doen?

In het basisonderwijs struikel je over Nederlands en Rekenen. Nederlands is opgesplitst in verschillende modules: taal, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en woordenschat. Nog maar een paar jaar geleden maakte iedereen zich zorgen over sms-taal (hellup, straks beheerst niemand het Nederlands nog!). Daar hoor je weinig meer over. Nu gaat het over het handschrift (hellup, de computergeneratie schrijft onleesbaar!). Op tv zag ik een discussie over muzikale verloedering (hellup, geen mens kan noten lezen!). Andere mensen luidden de noodklok over overgewicht bij kinderen (hellup, waar is de gymnastiek gebleven!?). En op wiens bordje komt dit alles terecht? Jawel, op dat van de leerkracht.
Wie juf of meester wil worden moet ontzettend breed georiënteerd zijn. Je moet over een schat aan vaardigheden beschikken om aan alle eisen van buitenaf te voldoen. Druk, druk, druk. Op de pabo is dat niet anders. De tentamenperiode komt eraan en mijn agenda stroomt over van de deadlines. Hoe plan ik dit alles? Ik studeer al jaren en ben wel wat gewend. Maar met zoveel opdrachten loopt de emmer soms gewoon echt over.
Meester, heb je nog een positieve afsluiter? Na je klaagzang? Jazeker, de leerlingen genoten van mijn Aardrijkskundeles over Afrika. Die is voor herhaling vatbaar. Met die waardering kan ik weer een week vooruit.