Moet Groningen een einde maken aan de scooterplaag?

Deelscooters leken een leuk idee, maar inmiddels lijdt Groningen aan een scooterplaag. Moet de gemeente daar een eind aan maken?

De deelscooter, voor sommigen een onophoudelijke ergernis en voor anderen juist de ultieme uitkomst. In oktober werd bekend dat de deelscooter zijn populariteit begint te verliezen in de gemeenteraad van Groningen. Raadslid Benni Leemhuis (GroenLinks) vindt dat ze hun doel (het verminderen van autogebruik) voorbijschieten en dat ze zorgen voor overlast.
Groningse studenten, toch wel grootgebruikers, hebben er zeker een mening over.

‘De gebruikers kwakken ze overal en nergens neer’

‘Deelscooters zijn in principe handig’, zegt Logopediestudente Suzanne (25), ‘maar ze staan wel erg vaak in de weg. De gebruikers kwakken ze overal en nergens neer.’ Daarnaast lijkt het voor sommigen alsof er alleen maar wegpiraten op rijden. ‘Veel mensen op de scooters denken dat zij de belangrijkste weggebruikers zijn en zo rijden ze dus ook.’

Suzanne is vast niet de enige die wel eens voorbij is gesjeesd zonder enige waarschuwing. Het vervelende van de elektrische scooter is dat je ze niet hoort, wat de kans op schrikreacties en ongelukken groter maakt. Maar het grote voordeel is juist dat ze geen geluidsoverlast veroorzaken en milieuvriendelijk zijn. Wat weegt zwaarder?

‘Het centrum van Groningen bereiken met het openbaar vervoer valt niet mee’

Emma (22), masterstudent Forensische Psychologie, heeft eigenlijk helemaal geen last van de scooters. ‘Ik gebruik ze niet, maar ik kan me goed voorstellen waarom anderen dat wel doen. Je bent niet meer afhankelijk van het openbaar vervoer en ze zijn ook nog eens milieuvriendelijker.’ Zoals de meeste studenten inmiddels wel hebben ondervonden is het openbaar vervoer er niet op vooruit gegaan de laatste maanden. ‘Herhaaldelijk vallen er zomaar bussen en treinen uit. Bovendien rijden er minder vaak bussen dan voorheen. Het centrum bereiken met het openbaar vervoer valt niet mee. En zeker niet sinds de bussen niet meer stoppen bij de Grote Markt’.

‘Op de scooter is alles een kippeneindje’

Louis, masterstudent Geestelijke Verzorging, begrijpt niet dat mensen zich druk maken over deelscooters. ‘Als je daar last van hebt, dan heb je gewoon niet genoeg om je echt druk over te maken.’ Louis vindt scooters juist ontzettend handig, vooral wanneer het weer even tegenzit. Hij vindt het ook vervelend om lang te moeten wachten op de bus, zeker nu het openbaar vervoer zo onbetrouwbaar is geworden.
Met de scooters kun je exact op een locatie komen en je hoeft geen vijftien minuten te lopen vanaf de bushalte. Toen het land last had van de pandemie, maakte Louis vaak gebruik van de scooters. ‘Op de scooter is alles een kippeneindje. Op den duur werd het alleen wel wat te duur, waardoor ik ermee gestopt ben.’ Het openbaar vervoer is natuurlijk gratis voor studenten, maar het moet wel rijden om er wat aan te hebben. Louis ziet juist graag méér mogelijkheden voor de deelscooter.

De deelscooter is geen alternatief voor de auto. Volgens Suzanne worden vooral fietsen en het openbaar vervoer vervangen door de deelscooter. Toch heeft dit weinig effect op de chaos op de stoep, waar overal fietsen staan. ‘De overlast op de stoep lijkt er in ieder geval niet minder van geworden. Dus aan de oplossing van dat probleem heeft de deelscooter niet per se positief bijgedragen.’

De gemeente moet het gebruik van scooters juist optimaliseren

Waar Emma, Louis en Suzanne het wel over eens zijn, is dat er in Groningen meer plekken moeten komen waar je deelscooters kunt stallen. Dit zou een gedeelte van de overlast kunnen wegnemen. En voor gebruikers van de scooters wordt het dan makkelijker om hun voertuig te parkeren en terug te vinden.
Als het aan deze drie studenten ligt, moet de gemeente het gebruik van de scooters juist optimaliseren in plaats van ze weg te werken. De gebruikers (behalve degenen die de scooters pontificaal voor een ingang zetten, jullie blijven vervelend – FD) kunnen er zelf betrekkelijk weinig aan doen. Het zou jammer zijn om de scooter de stad uit te werken want er kleven ook veel voordelen aan.

Foto: CardMapr