Skip to content
drempelvrees

Na een dik half jaar nog steeds last van drempelvrees… dit zou je eraan kunnen doen

Tijdens de coronapandemie raakten studenten gewend aan online onderwijs. Toen studenten weer naar school konden, stak de drempelvrees de kop op. Vier studenten vertellen wat zij eraan deden.

Toen laatstejaars Verpleegkunde Esmee na de lockdown weer naar school mocht, vond ze dat vooral erg vermoeiend. ‘Ik was gewend aan het alleen zijn en rustig zelfstandig werken. Toen de lessen weer begonnen, zat ik met een enorme reistijd. Dat kostte me zoveel meer energie.’

Fay: ‘Ik werd angstig, vermoeid en nerveus’

Studentenpsycholoog Esther van Essen van de Hanze kent dit probleem maar al te goed. ‘Na de lockdown bleken aardig wat studenten sociaal angstig te zijn, anderen raakten snel overprikkeld. Hen kan het helpen om geleidelijk aan te wennen. Ze kunnen bijvoorbeeld met studiegenoten afspreken om samen naar college te gaan.’

drempelvrees
Laatstejaars Verpleegkunde Esmee: ‘Die reistijd, dat kostte me zoveel energie.’ (foto: Kim Bos)

Minerva-student Fay (21) was enthousiast toen ze weer naar school kon, maar toch. ‘Ik moest bij mensen zitten die ik niet goed kende, ik had ze al tijden weinig gesproken. Daar kwam een extra druk bij. In onze lessen moet je elke keer laten zien wat je hebt gemaakt. Als ik daar dan kwam zonder dat ik iets had… Ik werd angstig, vermoeid en nerveus.’
Ook de 20-jarige ICT-student Nando vond de gang naar school lastig. ‘Ik had wel contact gehad met de andere studenten via Discord, maar dat is anders dan ze in levenden lijve spreken. Voor de verplichte vakken ging ik wel. Er ging een tijdje overheen, maar uiteindelijk leerden we elkaar beter kennen. Daardoor werd het een stuk makkelijker.’

Lucas: ‘Als ik op school aankwam voelde m’n hoofd volgebakken, wanneer ik thuiskwam was ik helemaal gaar’

Studentenpsycholoog Van Essen denkt dat personeel kan bijdragen aan het verminderen van drempelvrees. ‘Opleidingen en docenten kunnen extra investeren in het creëren van verbinding met elkaar, zodat studenten zich goed gehoord en gezien voelen.’
Een ander aspect van weer naar school gaan was de klok. Studenten moesten hun wekker weer zetten. Niet meer vijftien minuten van tevoren wakker worden en chill in bed achter de laptop. Nee, sommige studenten moesten al om half 7 uit de veren.
Student Mechatronica Lucas (19): ‘Zo vroeg in de bus… daar werd ik erg duf van. Als ik aankwam op school voelde mijn hoofd al volgebakken en wanneer ik thuiskwam was ik helemaal gaar. Op school lessen volgen was heftig. Thuis studeren leverde me veel meer op.’

Fay: ‘Ik was helemaal kapot, school voelde fake, niet iets waarvoor ik mijn best moest doen’

Derdejaars Toegepaste Psychologie Sharon kampt met longcovid. ‘Mijn conditie is gehalveerd. Als ik thuiskom van school ben ik gesloopt. Daardoor heb ik minder tijd om deadlines te halen, waardoor de druk verder oploopt. De stress die daarbij komt kijken is ook niet prettig. Online lessen zijn minder intensief.’

Drempelvrees, hoe ga je daar mee om? Kunststudente Fay ging niet naar school. ‘Het was gewoon te veel. Ik begon ook slecht te slapen, waardoor ik overdag nog vermoeider werd. Ik was helemaal kapot. School voelde heel fake, alsof het geen onderdeel van mijn leven meer was, niet meer iets waarvoor ik mijn best moest doen.’

drempelvrees
Minervastudent Fay kan op school nog steeds niet goed uit te de voeten. (foto: Kim Bos)

Voor Lucas was het een kwestie van tanden op elkaar. ‘Na een week of twee had ik een ritme te pakken. Daarna ging het best soepel.’ Ook Esmee wende uiteindelijk aan het naar school gaan. ‘Je wilt je opleiding halen, dus je moet wel. Op een gegeven moment wende ik ook wel aan een drukkere levensstijl.’
Inmiddels is het nieuwe collegejaar gestart. Er zijn weer studenten op de Hanze. Minder dan vóór de lockdown, maar méér dan net ná de lockdown. Studentenpsycholoog Esther van Essen ziet het gebeuren: ‘De Hanzegebouwen worden langzamerhand weer plaatsen waar je elkaar ontmoet, met alle positieve effecten van dien.’

Foto (fragment): Russel Ferrer