Review: APP de eerste 2nd screen film

APP is een thriller van Nederlandse bodem. En de eerste tweede-scherm-film ter wereld. Thuis op de bank probeer ik de app te downloaden op mijn iPad. Jammer genoeg blijkt die alleen geschikt voor smartphones, dus moet ik het met mijn ondermaatse iPhone 5-scherm doen. Ik ben benieuwd of het een beetje werkt: een film kijken en tegelijkertijd het second screen in de peiling houden. Ik stop de dvd in de speler en start de app. ‘Hi, wij gaan samen hele leuke dingen doen J start mij in de bioscoop…’, verwelkomt de app mij. De app pikt de geluidssignalen van de film op dus hij loopt prima synchroon met de film.
Hoofdpersoon in de film is Anna (Hannah Hoekstra), een 21-jarige psychologiestudente. Anna gaat na een verkeersongeval, waarbij haar broer Stijn (Alex Hendrickx) verlamd raakt, op in haar eigen virtuele wereld. Ze is behoorlijk verslaafd aan haar smartphone en social media. Als ze na een wild feestje wakker wordt, merkt ze dat er een mysterieuze app op haar smartphone zit, genaamd Iris. Iris blijkt het slimmere zusje van Siri te zijn, die overal antwoord op weet. Niets aan de hand, zou je denken, totdat Iris zich ontpopt als het kwaadaardige equivalent van Siri en niet valt te deleten.
Tijdens de film krijg je via de app redelijk wat content te zien. Het begint met een krantenartikel in de Spits, je ziet Facebook-chats tussen de hoofdpersonen en andere camerastandpunten. Ik was vooral gecharmeerd van de momenten waarop je Anna’s telefoon ‘ziet’. Omdat de film over een app gaat die het leven van de hoofdpersoon tot een hel maakt, zijn deze beelden een goede toevoeging. De overige beelden die de app laat zien, zijn aardig doch niet essentieel. De app is niet irritant of lastig, al had ik ‘m wel liever op m’n iPad gezet vanwege het formaat van het scherm. Je kunt de film trouwens ook prima volgen zonder de app. Voor die hard Apple-fans is het feit dat de film over een zeer demonische app op een Samsung-smartphone gaat natuurlijk geinig.
Kortom: App is een aardige en originele film waar behoorlijk wat tempo en bloed in zit. Een prima productie voor een Nederlandse lowbudget-film.