Skip to content

Student blijft gratis reizen

OV-chipkaart_studentenDe ov-studentenkaart blijft in zijn huidige vorm bestaan en wordt uitgebreid met pakweg 150.000 studenten uit het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Voorwaarde is wel dat er een akkoord komt over een leenstelsel en studenten hun studie zo zelf betalen. Aldus Telegraaf-journalist Harry van Gelder afgelopen donderdag in De Telegraaf.
We zijn er vrijwel uit’, zeggen diverse bronnen rond de onderhandelingen tussen de overheid en de vervoerders. Vandaag praten de onderwijsspecialisten van de coalitie met die van D66 en GroenLinks over de invulling van het leenstelsel. Die onderhandelingen zijn ook op stoom, maar hier moet nog wel veel werk worden verzet. Het kabinetsplan om de geliefde gratis vervoerkaart voor studenten af te schaffen, lijkt daarmee van de baan. In het regeerakkoord was nog sprake van een structurele bezuiniging van 425 miljoen euro. Dat betekende dat de studentenpas zou verdwijnen. In plaats daarvan zou er een kortingskaart komen. Maar met een akkoord over het leenstelsel van studenten blijft de ov-studentenkaart overeind, volgens de ingewijden.
De uitbreiding van de kaart voor mbo’ers kan grote gevolgen hebben voor de treinreizigers. Nu zijn de treinen in de spits al vaak overvol en daar komen straks veel extra scholieren bij. Studenten worden daarom geprikkeld om minder in de spits en meer in de daluren te reizen. Hiertoe moeten hogescholen en universiteiten worden verleid later te beginnen met colleges.
De vervoerders, die net als de studenten hevig waren gekant tegen het verdwijnen van de kaart, moeten wel veel meer waar voor hun geld leveren. Inclusief de tienduizenden nieuwe mbo’ers kost de kaart de vervoersbedrijven ongeveer 900 miljoen euro, blijkt uit berekeningen. De vervoerders krijgen straks iets minder dan het huidige bedrag van 750 miljoen euro van de overheid.
De gratis studentenpas is van groot belang voor bus-, tram-, metro- en treinbedrijven. Vooral de stads- en streekbedrijven dreigden flink te moeten schrappen in hun dienstverlening als de ov-kaart zou verdwijnen. De 600.000 studenten die er gebruik van maken, zorgen voor 25 procent van hun inkomsten. Bij de NS maken studenten een kwart van het aantal reizigerskilometers. (bron: De Telegraaf)