Ga naar de inhoud
brightspace

Studenten leren docenten hoe ze moeten overstappen op Brightspace

Assunta Lupsa (22) is één van de twintig student-assistenten die Hanze-docenten en -studenten helpen om van Blackboard over te stappen op Brightspace.

Bye, bye, Blackboard. Inderdaad, dat klinkt grappig en het is natuurlijk ook helemaal waar. Vanaf 1 september is Blackboard op de Hanze echt verleden tijd. Het was de digitale omgeving voor een jaar of twintig, dus Brightspace zal zeker wennen zijn voor docenten.’

En voor studenten, neem ik aan…

‘Tuurlijk, maar toch wel een graadje minder. Studenten gaan sowieso soepeler om met ict-veranderingen. Ze zijn het van jongs af aan gewend. Een voorbeeld: ik heb al docenten gehad die niet wisten wat het oogje-symbool betekende, studenten herkennen het meteen.
‘Nog belangrijker is dat studenten Blackboard en Brightspace minder uitgebreid gebruiken. Ze zoeken er alleen hun lesprogramma’s op, de course die ze nodig hebben. Docenten moeten die courses erop plaatsen, dat is andere koek. Bovendien gaat het niet alleen om nieuwe courses, ze moeten ook leren om hun oude Blackboard-courses op Brightspace te zetten.’

Best een klus die stress kan opleveren, lijkt me.

‘Lang niet bij iedereen. Op iedere opleiding lopen wel een paar handige collega’s rond die een handje kunnen helpen. Vaak zijn zij al de aanspreekpunten voor Blackboard, inmiddels zijn ze dat ook voor Brightspace. Het is een hele overgang, de Hanze heeft zo’n twintig jaar met Blackboard gewerkt.’

Waarom stopt de Hanze er eigenlijk mee?

‘Daar weet ik het fijne niet van, het heeft te maken met de aanbesteding. Wat ik wel kan zeggen is dat de look-and-feel van Brightspace vriendelijker is. Je voelt je er meer welkom. Blackboard ziet er een beetje primitief uit.’

Hoe komt het dat jij er zoveel van weet?

‘Dat hoort bij het student-assistentschap, we hebben het eerst zelf moeten leren. Sommige vragen die docenten en studenten ons nu stellen, hebben we zelf ook gesteld. Dat is wel handig.’

Het is wel grappig dat jullie, studenten, nu lesgeven aan docenten.

‘De omgekeerde wereld, ja. Dat went snel. Voor mij sowieso, want ik geef al drie jaar instructie aan studenten Fysiotherapie. Niet aan docenten, dus, maar in de praktijk blijkt dat niet veel uit te maken.’

Je klinkt ontspannen, alsof het allemaal wel goed komt.

‘In het begin was dat wel anders. We waren toch wel bang dat mensen in de stress zouden schieten of in paniek zouden raken. Maar dat is niet gebeurd. Daar moet ik wel bij zeggen dat we in het begin te maken hadden met voorlopers, zeg maar: de enthousiastelingen. Bovendien is dat nog maar een kleine groep. Vanaf april komen daar nieuwe mensen bij. En dat zijn flink méér mensen. Het wordt dus een stuk drukker en er komt meer spanning op, want iedereen zal met Brightspace moeten leren werken, ook de docenten die minder digitaal onderlegd zijn.’

De planning is behoorlijk strak, gaan jullie het halen, 1 september?

‘Het is niet anders, het moet. Het enige wat ik kan zeggen is dat we klaar staan om te helpen. Maar laat ik iedereen geruststellen: het gaat lukken en Brightspace is eenvoudiger dan Blackboard.’

Van Blackboard naar Brightspace, wat staat er te gebeuren?

De voorlopergroep van Brightspace is in februari getraind. Op dit moment heeft iedere school één functionerende Brightspace-course.
In april krijgen alle docenten toegang tot rechten in Brightspace. De key-users van de schools (de aanspreekpunten, zoals Assunta ze hierboven noemt) organiseren hiervoor trainingen.
Op 22 april start een grotere groep voorloperdocenten met Brightspace. Als zij zich daarop willen voorbereiden, staan er nu twintig student-assistenten klaar om hen te ondersteunen. De student-assistenten kunnen hen helpen bij de inrichting van hun Brightspace-courses. Ook studenten kunnen aankloppen bij de student-assistenten.

Vragen over of verzoeken om ondersteuning? Stuur gewoon een mailtje.

Foto: Assunta Lupsa in de sweater van de student-assistenten van Brightspace.