Zo maken studenten de kledingindustrie mens- en milieuvriendelijk.

Over kleding zijn heel wat pijnlijke vragen te stellen. Maar zijn er mens- en milieuvriendelijke antwoorden te geven? Studenten van de Hanze en Saxion deden een poging.

Hoe zal de kledingindustrie er in de toekomst uitzien? Niemand die het weet, want de toekomst is per definitie onbekend. Maar we kunnen wel nadenken over hoe we het zouden willen hebben.
Precies dat deden studenten tijdens De Kledingfabriek van de Toekomst, een online evenement van Hogeschool Saxion en de Hanzehogeschool. Vier dagen achter elkaar logden 28 studenten uit noord en oost een uurtje in. Zestig minuten waarin ze elkaar bestookten met goed doordachte ideeën, losse breinflodders en alles wat zich daartussenin bevindt.
Jan-Chris Hullegie (docent aan de opleiding Fashion and Textile Technologies van Saxion Enschede) heeft de vragen opgesplitst in hapklare brokken waarin de studenten met graagte hun tanden zetten. Elke dag ligt er een ander thema onder het vergrootglas. De eerste dag gaat het digitale gesprek over productie. Op dag 2 staat arbeid centraal. De derde bijeenkomst staat in het teken van logistiek. En op dag 4 praten de studenten over de communicatie.

Wie gruwt er niet van de deerniswekkende arbeidsomstandigheden van textielarbeiders?

Er schort heel wat aan de kledingindustrie. De milieuvervuiling die de Fast Fashion Industry veroorzaakt is kolossaal. En wie gruwt er niet van de deerniswekkende arbeidsomstandigheden waarin textielarbeiders een karig belegde boterham verdienen?

In de donderdagsessie staan de logistieke processen centraal. Daar valt hier en nu heel wat te verbeteren. En als het niet nu is, dan wel heel binnenkort. De ideeën van de studenten tuimelen de ether in.
Haal klanten ertoe over om bij de aanschaf van een nieuw kledingstuk altijd een oud kledingstuk in te leveren.
Als je dat doet, zet je de klanten aan het denken over de noodzaak van de aanschaf én krijgt het oude kledingstuk een nieuw leven (als tweedehandsje of als grondstof voor een andere bestemming).

Maak de dozen waarin de kleding wordt bezorgd kleiner

Andere ideeën spitsen zich toe op de levering aan huis.
Beperk het aantal bedrijven die pakketten bezorgen.
Zet een maximum op het aantal kledingstukken dat je kunt bestellen.
Laat mensen hun pakketten zelf ophalen bij een hub.
Fietsbezorgers moeten altijd goedkoper zijn dan autobezorgdiensten.
Hergebruik de kartonnen dozen waarin de artikelen worden bezorgd.
Maak die dozen kleiner.
Allemaal ideeën die de klant met de neus op de feiten drukken: consumenten spelen een belangrijke rol bij het in stand houden van de huidige gang van zaken. Wanneer zij hun gedrag veranderen, verandert alles.

Op maandag 25 januari ligt het resultaat van het denkwerk van vier dagen op tafel. Bij ieder thema drie dingen waarmee men vandaag aan de slag kan en drie dingen die op de iets langere termijn binnen bereik liggen.


Alle studenten die aan het online evenement deelnamen, krijgen een
Green Ambassador certificaat. De Hanze kent de certificaten al een tijdje, maar voor Hogeschool Saxion zijn ze nieuw.