Flipping the classroom
Het begon als een experiment voor deeltijdstudenten, maar werd zo’n succes dat ook voltijdstudenten er nu gebruik van kunnen maken. Verpleegkundedocent Jan Schuurmans is flipping the classroom met zijn videocolleges. ‘Je moet wel oppassen dat het geen Uitzending Gemist wordt.’
‘Deeltijdstudenten hebben maar één contactdag per week. Voltijdstudenten meer dan het dubbele, wel zestien uur. Dan heb je dus als docent veel minder uren om dezelfde hoeveelheid stof uit te leggen. Toch moeten ze net zulke goede verpleegkundigen worden als voltijders.
‘Voor voltijd heb ik twee uur hoorcollege en één uur werkcollege, voor deeltijd slechts één uur totaal. Dat is dus niet te doen, je kunt dan gewoon niet alle stof behandelen. We besloten de oplossing te zoeken in blended learning: een combinatie van werkcolleges, activerende opdrachten, literatuurstudie en videocolleges.
‘De videocolleges zijn eigenlijk een verdichting van de hoorcolleges die ik aan voltijdstudenten geef. Alle franje is er af. Geen grapjes, weinig voorbeelden. Het gaat om de pure essentie van het hoorcollege in tien tot hooguit vijftien minuten. Liever nog korter, maar dat lukt me meestal niet.
‘De video’s post ik op Blackboard, zodat studenten ze vóór hun contactdag kunnen bekijken. In het werkcollege bespreken we dan de stof. Behandelen hoeft niet meer, want ze kennen de stof al. En dat werkt heel goed. Tijdens het werkcollege ga ik met een stift voor het bord staan en vraag “Wat is nog lastig? Wat moet ik nog verder uitleggen?”
‘Toen ik wat verder in de materie van videocolleges en blended learning dook, kwam ik de term flipping the classroom tegen. Wat bleek? Dat was dus eigenlijk wat ik deed! Ik ontdekte de Khan Academy, erg inspirerend. Een paar neefjes van Salman Khan, een Indiase beursanalist in Boston, woonden aan de andere kant van Amerika. Ze vroegen zijn hulp bij hun wiskundetoets. Khan moest dus inventief de afstand overbruggen. Hij maakte een video met uitleg van de stof, zette die op YouTube en hielp zó zijn neefjes. Al snel bleek dat zijn neefjes zijn filmpjes bijna leuker vonden dan hem in levende lijve zien. Waarom? Vanwege de controle die het studenten geeft. Ik maakte dat laatst zelf ook mee tijdens college. Een student riep ineens “Ho ho meneer, ik had u nu al drie keer stopgezet!” Met een video kun je herhalen, stop zetten, pauzeren.
‘In eerste instantie waren de videocolleges onderdeel van mijn onderzoek om te kijken of er verschillen zouden optreden tussen deeltijd en voltijd. Maar de video’s werden zo’n succes, dat ik het niet ethisch vond om nog met het experiment door te gaan. De video’s moesten ook beschikbaar worden gemaakt voor voltijdstudenten. Die waren er ook erg enthousiast over.
‘Het gevaar bij voltijd kan zijn dat studenten gaan denken dat ze de gewone hoorcolleges wel over kunnen slaan. Je moet oppassen dat het niet een soort Uitzending Gemist wordt, waarbij volledige hoorcolleges worden opgenomen en online worden gezet.
‘Voorlopig zou ik hoorcolleges handhaven, maar ik ben benieuwd voor hoe lang. Het gedrag van studenten is echt veranderd, ze zijn met zo veel dingen tegelijk bezig. Flipping the classroom past misschien wel beter bij de tijdgeest. Positief is dat het studenten dwingt om van tevoren iets te doen. Nu komen ze nog te vaak volkomen onvoorbereid de klas in.
‘In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, is het niet zo dat je hiermee kunt besparen op docentenuren. Het moet een kwaliteitsslag zijn, geen bezuinigingsmaatregel. Het aantal contacturen moet gelijk blijven, maar de docent zal met kleinere groepen moeten werken. Het is intensiever.’