Beste marktlui spelen in op simpele emoties
Veel meer dan iets lekkers, een stralende glimlach en een welwillende docent heb je niet nodig. Maar toch komt er heel veel meer kijken als je je op een echte markt begeeft, zeker als de concurrentie op de loer ligt en er vette prijzen op het spel staan, studiepunten bijvoorbeeld.
Docent Goeran de Pater was flink afgepeigerd toen hij buiten neerplofte op de verkooptactisch schitterend gepositioneerde bank van Smoothies, lekker in de schaduw en vriendelijkheid alom. Een frisse smoothie banananas, geprepareerd en geserveerd door een al even frisse eerstejaars, en de hoofdprijs voor de beste kraam op de Marktdag voor eerstejaars Commerciële Economie, 22 juni 2016, was binnen.
In-ear oordopjes worden verkocht in drie maten: te groot, te klein en gewoon fout, maar Customfit vormt zich naar je oor
De studenten die de oordopjes van Customfit aan de man brachten, kregen de prijs voor de beste sales pitch, dat is wat men vroeger standwerken noemde, of verkooppraatje, maar toen was op de markt een gulden een daalder waard en een gulden… daar koop je nu niks meer voor.
Jurylid Gert-Jan Schnieders: ‘Die pitch was zo goed dat ik het product ongezien heb aangeschaft. In-ear oordopjes worden verkocht in drie maten, te groot te klein en gewoon fout. Customfit is een oordop die zich naar je oor vormt, je hebt alleen warm water nodig. Net zoals hockeyers hun gebitsbeschermers samenstellen. Die jongens legden het snel en eenvoudig uit, en helemaal zonder hulpmiddelen. Alleen een goed verhaal.’
Foto: Rosalie Bauman