Ga naar de inhoud

De idealen van Haunting Records

Haunting Records is een gloednieuw Gronings platenlabel dat focust op elektronische live-acts. Het label, opgericht door twee conservatorium-studenten, houdt op vrijdag 29 september een showcase in Simplon. De hoogste tijd om de twee oprichters, Hugo en Tobi, te spreken.

Hanzemag - Haunting_Records_2017 - Bolderdijk-9 (600x399)

‘Weet je hoe ik het zie?’ Tobi Bob Snoid kijkt me aan. Zijn ogen flitsen serieus en doen me een opborrelende grap inslikken. Hoe zie jij het? ‘Als je op het conservatorium komt studeren, dan hou je van muziek. Als je van muziek houdt dan ben je er mee bezig, dag en nacht. Het is iets waarvoor je leeft. Het is iets waar je zoveel mogelijk tijd in wilt investeren.’
Haunting Studios is gevestigd in een buitenwijk van Groningen. Tobi en zijn studiegenoot Hugo Tromp hebben het druk. Ze hebben nog maar één week voordat ze hun label presenteren tijdens de Haunting Records Label Night in Simplon.
De avond is een showcase waarin de kersverse platenbazen laten zien wat hun onderneming in huis heeft. ‘Stel je voor dat je niet naar een optreden gaat, maar naar een soort van mini-festival voor elektronische live-acts’, zegt Hugo. ‘We laten het publiek kennismaken met onze artiesten.’

Hanzemag - Haunting_Records_2017 - Bolderdijk-6 (600x399)

Natuurlijke evolutie
De idealen van Haunting Records zijn duidelijk. Tobi en Hugo vertegenwoordigen de steeds groter wordende frustratie van artiesten die optreden met behulp van elektronica. ‘Ze worden niet voor vol aangezien. Maar het zijn gewoon bands die naast normale instrumenten ook gebruik maken van nieuwe technologie’, zegt Tobi.

Wij spelen allebei instrumenten en zijn klassiek geschoold

Hij geeft zichzelf als voorbeeld. ‘Ik begon in mijn eerste jaar met gitaar. Daar stak ik heel veel tijd in. Toen ontdekte ik tijdens een masterclass wat voor mogelijkheden elektronica biedt. Ik was verkocht en wilde niets anders.’ Hij haalt een hand door zijn dunne baard en lacht. ‘Je kunt zoveel mooie dingen maken.’ Wanneer ik vraag of dit de natuurlijke evolutie is van bandmuziek, krijg ik een bevestigend knikje.
Het is volgens de twee een groot misverstand dat een producer, iemand die elektronische muziek maakt, alles panklaar van z’n laptop krijgt voorgeschoteld. ‘Wij spelen allebei instrumenten en zijn klassiek geschoold’, zegt Hugo. Tobi wijst over zijn schouder naar een drumstel. ‘Zo-even was ik nog aan het drummen. Hugo speelt vanaf zijn achtste piano, ik van kleins af aan cello. Alles komt samen in elektronische acts, maar het is veel meer dan dat. En dat kun je op 29 september zelf zien.’

Hanzemag - Haunting_Records_2017 - Bolderdijk-8 (600x399)

Nachtwacht met een drummer
Het valt even stil. Op de muur van de studio hangt de poster van de label night. FLCTS, Klankveld, Nachtwacht, Phole en MAMA. Nachtwacht komt me bekend voor. Waren ze niet op een Paradigm avond?
‘Jazeker, die avond in club Paradigm was ons werk, we combineerden elektronische muziek met akoestische instrumenten. Heel tof.’

Dan zit je bij elkaar in de klas, je kent nog niemand en ineens herken je de stem van die boy

Hugo en Tobi treden op 29 september zelf op als Nachtwacht, met een drummer. Ze zijn nauw betrokken bij de meeste projecten die op hun label te horen zijn. Het is interessant om te zien hoe twee uitvoerende artiesten tegelijkertijd ook de drijvende kracht zijn achter het bedrijf, oftewel: het management.
Is dat lastig om te doen? Ze halen hun schouders op. Hugo is een rasechte Groninger, bescheiden, maar bescheidenheid hoeft niet te bijten met ondernemerslust. Hugo heeft een eigen bedrijf, maakt al jaren epische orkestratiestukken à la Hans Zimmer en werkt voor Orange Studio’s in Amsterdam.

Hanzemag - Haunting_Records_2017 - Bolderdijk-4 (600x399)

Miljoenen views
‘Hij is echt heel goed’, lacht Tobi, die tijdens zijn toelating YouTube-video’s bekeek, die later van Hugo bleken te zijn. ‘Dan zit je bij elkaar in de klas, je kent nog niemand en ineens herken je de stem van die boy. Toen viel het kwartje. Dat is die jongen met miljoenen views op YouTube waar ik al superveel van geleerd heb.’ Hugo grijnst. ‘Ik kreeg vroeger zelfs fanmail.’
Een label runnen, is heel wat anders dan muziek maken. ‘Dat maakt het ook zo mooi’, zegt Hugo. ‘We praten met veel mensen, we helpen muzikanten waar we achter staan en groeien zelf op deze manier. Het is anders, maar het is goed om beide kanten van het spectrum te kennen. Dat kan nu met Haunting Records.’
Hoewel het platenlabel nu nog maar vier maanden bestaat, hebben de jongens het al beter voor elkaar dan menig ander label. ‘Het is heel hard werken. Echt heel hard’, zegt Tobi. ‘Het belangrijkste is dat je een visie hebt en daarnaartoe werkt.’

Je moet wel serieus overkomen, wil je serieus genomen worden

Wat is die visie dan? ‘Talentvolle gasten als bijvoorbeeld Phole moeten eindelijk het respect krijgen dat ze verdienen door shows te doen op bijvoorbeeld Amsterdam Dance Event en Eurosonic.’ Het tweetal heeft er een duidelijk traject voor uitgestippeld. Zo kennen ze beetje bij beetje de muziekscene in Groningen, werken nauw samen met verschillende media en regelen gesprekken met mensen die verder zijn zijzelf.
‘Voordat we überhaupt mensen gingen benaderen, hebben we ervoor gezorgd dat onze website er goed uitzag. Je moet wel serieus overkomen, wil je serieus genomen worden’, zegt Hugo. ‘En Tobi heeft gelijk: we zijn er nog lang niet. Sterker nog, we zijn echt net begonnen, maar zo’n label night is de eerste kans om aan het grote publiek te laten zien wat we in huis hebben.’
Tijdens het evenement in Simplon verwacht het tweetal een strakke schowcase neer te zetten waar ze zelf achter staan. ‘Fouten maken is onvermijdelijk en daar moet je van leren om te groeien. Maar je moet ook alles geven.’

Foto’s: Jasper Bolderdijk