Stad kleurt groen: deelscooters in Groningen
To GO or not to GO, dat is de vraag … Je kunt bijna letterlijk niet om de honderden groene scooters heen die de stad het afgelopen jaar hebben overspoeld. Deelscooters in Groningen zijn mateloos populair.
Velen zeggen dat Groningen de fietshoofdstad van de wereld is, maar de laatste tijd lijkt dit te worden bedreigd door de opkomst van huurscooterbedrijven als GO Sharing en Felyx.
Voor- en nadelen
Waarom schakelen zoveel studenten over van fiets op scooter? Wat zijn de voordelen? En wat zijn de nadelen? Hanze-student Octavian Badea vroeg fervent gebruiker Andrew Oduber, niet-gebruiker Sabrina Stroe en regiomanager van GO Sharing Arno Tijmens om hun visie op de trend.
Zullen gebruikers ooit leren om ze correct te parkeren? Voelt GO Sharing zich verantwoordelijk voor de rommel? Is het gebruik van de scooter goedkoper of duurder dan het nemen van een bus? Is het de moeite waard om je fiets te verkopen en alleen een gedeelde scooter te gebruiken? En wat is de toekomst van de deelscooters in Groningen?
Last mile-oplossing
Game Design-student Andrew Oduber reed nog nooit op een scooter. Hij zag de groene scooters opeens overal in Groningen en toen hij ontdekte dat je ze kon huren, was hij meteen geïnteresseerd. ‘Dus ik heb er eentje gehuurd en werd er meteen verliefd op.’
Sabrina Stoe geeft toe dat de scooters goed zijn voor het milieu omdat ze elektrisch zijn, maar ze vindt ze te duur. ‘Ik heb een rekensom gemaakt en het kost me meer dan elke dag de bus nemen’. Nog veel beter, denkt ze, is de fiets nemen, want dat is gratis.
Arno Tijmens, regiomanager van GO Sharing, geeft toe dat het huren van een scooter voor lange afstanden duur is, maar volgens hem dienen ze een ander doel. ‘Het is eigenlijk alleen bedoeld voor de last mile. Het is een oplossing voor de laatste twee tot drie kilometer van een reis, niet voor lange afstanden of een hele dag rijden. ‘