Ga naar de inhoud
online marketing voor mkb'ers

Een lunchwebinar over online marketing, juist nu

Marketing is belangrijk voor mkb’ers, online marketing is zo mogelijk nog belangrijker. Maar hoe pak je dat aan? Ondernemer Wolter van der Weide en lector Karel Jan Alsem, leggen het uit in een webinar.

‘Positiviteit is een hele belangrijke’, zegt Wolter van der Weide, eigenaar van Daar-om.
‘Je moet geloof hebben in de toekomst van je bedrijf.’
Ja, zou je kunnen denken, dat is makkelijk praten voor iemand die z’n brood verdient met online marketing. Want advies over online marketing… daar zitten de klanten om te springen in een tijd waarin iedereen z’n handel via internet moet slijten. Nou, nee dus, verklapt de Groningse ondernemer.
‘Ook wij verloren de afgelopen maanden dertig tot veertig procent van onze omzet. Dat is niet makkelijk, maar juist dan moet je positief blijven.’

Wie denkt dat het mkb nu bij de pakken neerzit, zit ernaast

Van der Weide spreekt tijdens het lunchwebinar van de Werkplaats Online Ondernemen waar zo’n 35 deelnemers hun oor een uurtje te luisteren leggen.
Karel Jan Alsem, lector Marketing & Ondernemen aan de Hanzehogeschool, bespreekt de resultaten van de enquête die z’n lectoraat uitzette onder dik 1800 vertegenwoordigers van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf.
De afgelopen maanden verschenen veel berichten over een dreigende economische depressie en ondernemingen in moeilijkheden . Wie daaruit heeft afgeleid dat het mkb bij de pakken neerzit, zit ernaast. Maar liefst 72 procent van de ondervraagde mkb’ers ziet de komende twaalf maanden met vertrouwen tegemoet.

Zelfs aan de coronacrisis kleven voordelen, zegt de helft van de mkb’ers

Lector Alsem: ‘Hier kan meespelen dat we het onderzoek deden vlak na 6 mei, de dag waarop het kabinet aankondigde de coronamaatregelen te versoepelen. Dat was een oppepper.’
Bovendien is er een andere kant van de medaille, geeft Alsem grif toe: 28 procent van de mkb’ers is negatief is over het komend jaar.
‘Dat zijn bij elkaar opgeteld een enorme hoeveelheid bedrijven.’
Het gros van de mkb’ers is echter positief. Zelfs aan de coronacrisis kleven voordelen, zegt de helft. De Nederlandse mkb’er koestert de collegialiteit en de hartverwarmende houding van klanten. En de overstap naar online verkoop brengt natuurlijk ook spannende uitdagingen met zich mee.

Veel bedrijven worstelen met een onheldere P: wat verkopen we eigenlijk?

‘Veel mogelijkheden en kansen’, onderkent Daar-om-eigenaar Wolter van der Weide, die vanzelfsprekend bulkt van de ideeën over hoe je internet moet gebruiken om je waar aan de man te brengen.
P x W x C, bijvoorbeeld. Deze wiskundig aandoende formule staat voor de combinatie van drie elementen. De P is de propositie (wat verkoop je?), de W is de website en C is de campagne. Die drie elementen moeten met elkaar overeenstemmen.
‘Wanneer de P, de W en de C alle drie een drie scoren, is de uitkomst 27. Maar als de P een 1 is, is de uitkomst ineens maar 9, meteen een heel stuk lager.’
De drie elementen beïnvloeden het effect van online marketing.
Van der Weide heeft ervaren dat bedrijven vaak worstelen met de propositie: wat verkoopt het bedrijf?
‘Een onheldere P. Wat is het probleem van je klant? Welke oplossing heb je daarvoor? Daarover moet je heel goed nadenken voordat je je website opzet of een campagne begint.’
Die tijd nemen veel mkb’ers niet, ze worden in beslag genomen door het zoeken naar een groei van de omzet, naar nieuwe klanten, of zoals Van der Weide het noemt, naar leads.
‘Dan is een schilderbedrijf zo druk bezig met het zoeken naar leads dat hij geen tijd over heeft om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van verf te volgen.’

De kernwoorden van Daar-om zijn: toegankelijk, betaalbaar en professioneel

Daar-om heeft natuurlijk wél goed nagedacht over die drie factoren. De kernwoorden van Daar-om zijn toegankelijk, betaalbaar en professioneel.
‘Wanneer je toegankelijkheid en betaalbaarheid wilt uitstralen, kun je beter niet in een chique pand in het Zuiderpark gaan zitten. Zulke dingen spelen allemaal mee als je aan een online marketing doet.’
Bente, één van de deelnemers, wil weten hoe ze in deze tijd een nieuw product in de markt kan zetten. Op deze chatvraag heeft Van der Weide niet zo één, twee, drie een antwoord.

Hoe zet je in deze tijd een mobiele wastafel in de markt?

‘In algemene zin moet je je altijd afvragen: waar ligt mijn doelgroep wakker van?’
Misschien wil Bente vertellen wat dat nieuwe product is?
Bente: ‘Een mobiele wastafel.’
Interessant, maar hiermee kan Van der Weide nog steeds niet uit de voeten. Wil ze er nog iets meer over kwijt?
‘Nee, bedankt’, chat Bente.
Dat zal weinige webinar-deelnemers verbazen. Een mobiele wastafel is zonder twijfel een heldere propositie, maar Bente wil natuurlijk niet dat de vriendelijke collega’s ermee aan de haal gaan. Juist nu niet.

Foto (fragment): Austin Distel