Forum geeft groene ondernemers nieuwe energie
Energie genoeg, nieuwe energie zelfs. Op het New Energy Forum heerst een ondernemersgeest. Een kleine impressie van mensen die groot denken.
Claudia wijst de bezoekers de weg. Ze draagt een felrode jas, dito gymschoenen en stropdas. Op haar blonde hoofd een rode hoed met een band waarin een onderwaterbril is verwerkt. De mad hatter? ‘Zou zomaar kunnen’, antwoordt Claudia. ‘We vallen op, daar gaat het om. We zijn levende wegwijzers, zo moet je het zien. Leuk, toch?’ Nou en of.
Jort: ‘Ruud, man, de vorige keer dat ik je sprak, zakte je nog bijna door de vloer’
Echt zin in in. De zon schijnt op 20 juni en dat is een prettige bijkomstigheid op het New Energy Forum, dat dit jaar veel ruimte geeft aan het thema ondernemerschap. Veel ondernemers zien in de groenmarkt een groeimarkt en dat proef je. Jort Kelder praat de dag aan elkaar. Hij verklapt meteen dat hij zonnepanelen op zijn Amsterdamse pandje heeft laten leggen. ‘Mocht eigenlijk niet, geloof ik, toch maar gedaan.’
De conversatie tussen Kelder en de eerste spreker, Nationaal Energiecommissaris Ruud Koornstra, heeft veel weg van een babbeltje dat je in een Gronings studentenhuis zou kunnen opvangen. ‘Ruud, man, de vorige keer dat ik je sprak, zakte je nog bijna door de vloer. De man is afgevallen, dames en heren. Ook op dit vlak is een transitie mogelijk gebleken.’
‘Min 27’, zegt ondernemer Koornstra, die zichzelf enerzijds omschrijft als iemand met ‘een grote bek’ en anderzijds als ‘coördinator van de SDG 7′. Daar krijgt hij geen geld voor. ‘Alleen een medaille… later.’
Ruud Koornstra: ‘Die SDG’s halen we gewoon, in 2030 hebben we het paradijs op aarde’
SDG staat voor sustainabe development goals. ‘Daar hebben zo’n beetje alle landen zich aan verbonden, dus die gaan we gewoon halen. Het komt erop neer dat we in 2030 het paradijs op aarde hebben.’ Ja, op aarde, want Koornstra denkt al net zo groot als dat hij praat. ‘Nederland stelt niks voor. Geen buitenland dat het kent. Amsterdam kennen ze, dat is de hoofdstad van Kopenhagen.’ (Even later een modernere variant: ‘Rotterdam bestaat niet, dat is Amsterdam-Haven.’)
Nederland, dat niksige landje, heeft volgens Koornstra wel alles in huis om dat paradijs op aarde snel dichterbij te brengen. ‘We hebben het vernuft, we hebben de ondernemende houding en, laten we wel wezen, we zijn schathemeltje rijk. Maar we zijn wel het vieste land ter wereld. Nou ja, op Malta na, misschien, maar als die twee extra windmolens plaatsen staan we weer onderaan.’
Jort Kelder: ‘Toch wel opmerkelijk dat we nu een ministerie van Klimaat & Groene Groei krijgen’
Kooistra’s paradijs op aarde komt eraan. Als ze het al zouden willen, een nieuw kabinet zal daaraan niks veranderen. Kelder: ‘Toch wel opmerkelijk dat we nu een ministerie van Klimaat & Groene Groei krijgen.’ Koornstra: ‘Zo zie je maar, het gaat gewoon door, want het moet.’ Koornstra kon Mark Rutte de laatste jaren gewoon bellen. ‘Goeie vent, maar (… onverstaanbaar, red.) klootzak.’ Het telefoonnummer van Dick Schoof, de nieuwe premier, heeft hij nog niet. Dat van PVV-leider Geert Wilders wel. ‘Maar die nam niet op.’ Niemand in de circustent twijfelt eraan: die Koornstra zal blijven bellen, desnoods tot vijf voor twaalf op 31 december 2029.
Carlo van de Weijer: ‘We reizen al eeuwen ruim een uur per dag, dat verandert niet, heel typisch is dat’
Dat het gaat gebeuren is dus bij dezen geregeld, over wát er staat te gebeuren gaat de rest van het programma. Lekker in de toekomst kijken. De Eindhovense hoogleraar Carlo van de Weijer doet het met net zo veel flair als Kelder en Koornstra tijdens het begingesprek. De auto blijft, is zijn overtuiging. ‘We zijn eigenlijk nog steeds jager-verzamelaars, zo zijn we geëngeneerd. De auto is voor ons gewoon een extension of the cave. In de tijd dat de mens echt in die grot woonde, verliet hij die iedere dag ruim een uur en dat doen we nog steeds: we reizen nog steeds ruim een uur per dag. Dat verandert niet, heel typisch is dat.’
En, pure logica, omdat het reizen steeds sneller kan, gaan we steeds verder. ‘Mijn overgrootvader is nooit buiten de provincie Brabant geweest. Oké, in Limburg, dat was voor Brabanders in die tijd natuurlijk wel buitenland.’ Voor dat mobiel zijn, mobiliteit, tast de mens ook graag in de buidel. ‘Tussen de 13 en 15 procent van ons budget gaat naar mobiliteit.’
Van de Weijers boodschap is dat het niet anders kan: ‘We moeten ons uit de problemen innoveren’
Problemen zijn er wel degelijk. Volgens Van de Weijer kunnen we die niet oplossen door de boel de boel te laten. ‘God zegene de greep… we nemen de gok dat het goed afloopt. Dat denkt gelukkig maar een minderheid.’ Ook de strategie van consuminderen zal geen soelaas bieden. ‘Altijd doen, consuminderen, maar daarmee red je het nooit, want de wereldbevolking groeit nog wel even.’ Er is dus eigenlijk maar één weg. ‘We moeten ons uit de problemen innoveren.’ Van de Weijer ziet vliegtuigen vliegen op synthetische brandstof en elektriciteit. De auto van de toekomst rijdt grotendeels zelf. Die auto is natuurlijk elektrisch. ‘Ze zijn al goedkoop en ze worden alleen maar goedkoper.’
Slechts één procent van de mensen woont verder van de evenaar af dan de Groningers
De energie die we daarvoor nodig hebben zal voornamelijk geïmporteerd moeten worden, zegt iemand in de zaal. Hoe ziet Van de Weijer de rol van Nederland als energieproducent? Die wordt zonder meer kleiner, zegt de hoogleraar. ‘De meeste energie zal van de zon moeten komen, die win je eenvoudiger op de evenaar dan in Nederland. Wisten jullie trouwens dat slechts één procent van de mensen verder van de evenaar afwoont dan de Groningers? Waar wij geld in moeten steken zijn jonge mensen die al die slimme systemen bedenken. We hebben niet te veel mensen op de wereld, maar te weinig mensen die kunnen bijdragen aan de groene techniek.’ Dat komt aardig overeen met de boodschap die Ruud Koornstra voor het voetlicht bracht. ‘We hebben knutselplaatsen nodig. Generaal David Petraeus zei tegen me dat 93 procent van de oorlogen ontstaan door onenigheid over olie en gas. Ik zei: mooi, dan lossen we dat met de energietransitie ook nog even op.’