Gemeente: student, schrijf je in!
Misschien ben je ze al tegengekomen. Tijdens de KEI-week liepen er jongens en meisjes van de gemeente Groningen rond die je wilden overhalen om je in te schrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat klinkt een beetje griezelig, maar de BRP is gewoon de opvolger van de Burgerlijke Stand. Een inwoner van Nederland heeft de plicht zijn gemeente op de hoogte te stellen van een verhuizing. Sommige studenten weten dit niet, sommige studenten willen dit niet en sommige studenten doen het gewoon niet. In het oude stelsel van studiefinanciering was het doorgeven van adreswijzigingen nodig omdat studiebeurzen voor uitwonende studenten hoger waren dan die voor studenten die bij hun ouders woonden.
Voor hun stufi hoeven studenten het niet meer te doen, maar de BRP-inschrijving is best handig
Onder het nieuwe stufi-stelsel is dat niet meer van belang. Toch is het best handig om je wél in te schrijven. Als je een paspoort wilt aanvragen, of een ID-kaart of een rijbewijs. Ook kan de gemeente je informatie sturen, zoals je stemkaart voor verkiezingen. En wat dacht je van je rechten? Een officieel bewijs dat je een kamer huurt op een bepaald adres kan heel nuttig zijn, zeker als er problemen ontstaan met je huisbaas. De gemeente heeft zelf ook een voordeel bij de inschrijving: hoe meer inwoners een gemeente heeft, hoe meer geld de gemeente krijgt van het rijk.
En misschien ten overvloede, de inschrijving in je woonplaats is dus verplicht. Er zijn zelfs tijdsgrenzen: je moet de adreswijziging melden in de periode van vier weken vóór en vijf dagen ná de verhuizing.