Groningen is goude(n) fietsstad
Als Stad-Groningers zich in het verkeer begeven, springen ze in 43 procent van de gevallen op de fiets. Het kennisplatform CROW (dat data over het verkeer en vervoer in Nederland verzamelt en analyseert) heeft becijferd dat de Stadjers beduidend meer fietsen dan het landelijk gemiddelde (dertig procent) en meer fietskilometers afleggen dan inwoners van alle andere steden met meer dan 50.000 inwoners.
En wéér zijn het de studenten die het verschil verklaren
De gemeente Groningen stelt dat het fietsvriendelijk beleid dat vanaf de jaren zeventig is gevoerd, heeft geresulteerd in een uitnodigende infrastructuur. Voor fietsers dan, want fietsen blijkt in de binnenstad ook de snelste vorm van vervoer. Een andere reden voor de fietspopulariteit zou de bevolkingssamenstelling kunnen zijn: Groningen heeft vergeleken met het landelijk gemiddelde ongeveer twee keer zoveel inwoners van tussen de twintig en dertig jaar. (Het zijn dus wéér de studenten die het verschil verklaren)