Hanze-filmster Rianne maakte datingprogramma én aangrijpende docu
Rianne Aalbers is zomaar ineens een talent. De voormalige student Communicatie & Multimedia Design en HanzeMag-filmster is één van de makers van Carpool Crush. Binnenkort verschijnt Lola op tv, haar eerste docu op de NPO.
Hoe zit dat nou allemaal?
‘Het afgelopen jaar heb ik de Talpa Tv Academy gedaan. Dat houdt in dat je acht maanden mag proeven aan het mediavak. Je krijgt masterclasses van ervaren mensen. Tegelijkertijd dagen ze je uit om met ideeën te komen. Eén van de opdrachten was om een nieuw format te bedenken voor het youtube-kanaal van NPO3. Wij, we waren in dat groepje met z’n vieren, kwamen op Carpool Crush. Dat idee werd eruit gepikt. Wij mochten het maken.’
Maar, toch wel een enorme verrassing, je mocht het niet presenteren.
‘Nee, ze zochten een bekend gezicht. Dat werd Jasper Demollin. Ik lag tijdens de opnames achter in het VW-busje. Iemand moet het doen. We hadden een draaiboek en een script met onderwerpen die tijdens de gesprekken aan de orde moesten komen. Dat hield ik dus in de gaten. Maar het was niet erg, hoor. Integendeel, er was maar één groepje dat z’n idee mocht uitwerken. Dan voel je je natuurlijk wel een beetje een winnaar.’
Gabriëlles jeugd was een aaneenschakeling van ellende
Hoeveel studenten volgen die TV Academy eigenlijk?
‘Er zaten 24 man in ons jaar. Ze hebben een behoorlijke selectieprocedure, want werken in de media is populair. Waarom ze mij eruit pikten, weet ik niet precies. Misschien omdat ik niet eenzijdig ben. Ik vind heel veel dingen interessant. In die acht maanden deden we heel veel samen, maar al die tijd lag er ook een individuele opdracht op ons bordje. We moesten allemaal een documentaire maken. Daar heb ik me echt in vastgebeten.’
De film Lola is een portret van Gabriëlle, een vrouw met CPTSS, een complexe posttraumatische stressstoornis.
‘Daar had ik zelf ook nog nooit van gehoord. Gabriëlles jeugd was een aaneenschakeling van ellende. Wat je maar voor leed kunt bedenken, het overkwam haar allemaal. Ze groeide op in een erg onveilige omgeving en worstelt nog steeds met de gevolgen, heftige trauma’s. Ze is bijna niet in staat om andere mensen te vertrouwen.’
Van haar huis heeft Gabriëlle een kleurrijk paradijs gemaakt
Jou wel.
‘Meteen bij de eerste ontmoeting al was er die klik. We hadden bij haar thuis afgesproken voor een kop koffie. Dat zoiets goed van de grond komt, hangt vanzelfsprekend van veel factoren af. Maar het hielp sowieso dat ik geen man ben en dat ze graag wil dat CPTSS breder bekend wordt. Daar heeft ze veel voor over, het is haar missie. Daardoor kon ik dichtbij komen.
‘Van haar huis heeft Gabriëlle een paradijs gemaakt, een omgeving waar ze zich veilig kan voelen. Soms komt een fragmentatie van haar naar voren, een getraumatiseerd kindsdeel. Dan lijkt ze wel een ander mens. Eén keer heb ik dat zelf meegemaakt en kunnen filmen.’
Dus dat is Lola?
‘Inderdaad. Ze heeft die fragmentaties namen gegeven. Ze spelen ook een rol in de kunstwerken die Gabriëlle maakt. Die zie je ook in de docu. Haar hele huis staat er vol mee, alles in haar huis heeft een betekenis. Ik kon er mijn kont niet keren tijdens de opnames, maar het zorgt wel voor heel kleurrijke beelden.’
Kostte het veel moeite om de docu uitgezonden te krijgen?
‘Best wel. VPRO Dorst wilde het niet omdat ze de voorkeur geven aan talenten uit hun eigen vijver en voor 3Lab kwam het op een verkeerde moment. 2Doc zag wel ruimte. Ook dat moet je kunnen als je in de media wilt slagen: leuren met je ideeën en programma’s.’
En nu, wat is je volgende project?
‘Voor KRO-NCRV gaan één van mijn Carpool Crushmaatjes en ik een dating-format bedenken. Nee, ik ga niet weer achter in een VW-bus liggen. Steeds hetzelfde doen is nooit goed.’
Lola bekijken? Dat kan, hier en op Riannes website.