ICT-hotspot voor kinderen
‘Wie is het gelukt om vandaag een website te maken?’, vraagt Ian Scharroo. Zeventien vingers gaan omhoog, gejoel stijgt op vanaf de bont gekleurde zitzakken. Zeventien, en als er niet twee zieken waren geweest en niet een stuk of wat leerlingen die af en toe al in de bankjes van de middelbare aanschuiven, waren het bijna dertig vingers geweest. Want een website in mekaar schroeven… nee, zo moeilijk is dat nu ook weer niet. En toch wisten de leerlingen van groep acht van de Joseph Haydnschool uit Helpman twee uur eerder nog van niks.
Wist je dat de meeste kinderen voor hun twaalfde al min of meer bewust beroepen beginnen uit te sluiten…
Websites over Furjuh en pizza zijn vandaag de tastbare resultaten van het onderwijs van I.Turn.IT, een stichting die kinderen en jongeren in contact brengt met informatie- en communicatietechnologie (ICT). Vincent Veenbrink stond aan de wieg van de onderneming die huist in een fraai pand aan de Oosterstraat in Groningen. ‘Een A-locatie’, grinnikt de voormalige student Vastgoed & Makelaardij van de Hanzehogeschool. ‘In de binnenstad, een omgeving waar altijd wel iets gebeurt. Dat moest het zijn. Welk kind droomt er nou van een baan in een loods die volstaat met rijen servers? Bijna geen eentje, toch? En wist je dat de meeste kinderen voor hun twaalfde al min of meer bewust beroepen beginnen uit te sluiten… Wij willen dat kinderen ICT met iets positiefs associëren. Daarom koppelen we het vak aan hun beleving. Mode, muziek, sport, hún wereld.’ En dat komt goed uit, want die wereld zit inmiddels bomvol ICT. ‘We brengen ze in aanraking met wat er zich bevindt achter al die toepassingen die ze gebruiken. Programmeren en coderen, dat klinkt droog. Je eigen game maken, dat is leuk.’
‘Ik had hier zelf eigenlijk moeten aanschuiven’, zegt de juf nadat ze de site over eenhoornvoetbal heeft bewonderd
Veenbrink en het team willen ervoor zorgen dat het aantal ICT’ers in Groningen groter wordt. ‘En diverser, hoe zeg je dat… meer vrouwen en meer niet-beta’s. Gewoon, een baan voor iedereen.’ Groningen mag dan de provincie zijn met de hoogste werkloosheid, er zijn banen zat voor ICT’ers. ‘De bestaande ICT-opleidingen worden vanuit de technische kant aangevlogen, wij gaan van de toepassing uit, dat gieten we in al onze lesprogramma’s.’ Voor het basisonderwijs is I.Turn.IT een uitkomst. De meeste leerkrachten hebben namelijk weinig affiniteit met het vakgebied. ‘Ik had hier zelf eigenlijk moeten aanschuiven’, zegt de juf van de Haydnschool even nadat ze de vers gemaakte website over eenhoornvoetbal heeft bewonderd.
De meeste personeelsleden van I.Turn.IT hebben geen onderwijsbevoegdheid. Het zijn studenten en scholieren die het leuk vinden om voor een groep staan. ‘Natuurlijk is wel iedereen goed voorbereid en zijn er altijd meerdere teamleden bij het onderwijs betrokken.’
Een samenwerking met de Hanzehogeschool: ‘Niet gek voor een footloose industry’
De aanpak slaat enorm aan. In september stonden scholen in de rij voor een workshop voor hun leerlingen tijdens de Holland Web Week, terwijl I.Turn.IT maar 360 deelnemers kon bedienen. Op 11 maart tekende de Hanzehogeschool een samenwerkingsovereenkomst met het bedrijf van de twee voormalige studenten (Veenbrink werkt vanaf het begin samen met Robert Adema, een voormalig student HBO-Rechten aan de Hanzehogeschool). Volgens de overeenkomst wordt I.Turn.IT een proeftuin voor ICT-onderwijs in het basis- en voortgezet onderwijs. Niet gek voor een jong bedrijf. ‘Niet gek voor een footloose industry’, zegt Veenbrink, ‘o, sorry, footloose industry, dat betekent: iedereen, jong en oud, kan het overal doen. Je hebt geen dure infrastructuur of grote havens nodig. Wel hotspots met koffie, wifi en inspiratie.’