Jolar Drim: van kluizenaar tot partymacher
Paradigm, zaterdag 5 november: de lancering van het nieuwe label Lines. Techno dj en producer Jolar Drim was erbij. Niet alleen omdat het een heel vet feestje was. Z’n nieuwe EP, Sleep Disorder, was de eerste release van Malbetrieb’s kakelverse label.
Dat de Groningse knoppendraaier lekkere muziek maakt staat buiten kijf. Malbetrieb heeft de talentvolle student van de Minerva Academie voor Popcultuur niet voor niks als eerste act laten tekenen bij Lines.
Het huis van Jolar Drim, Jordi Meijerink voor bekenden, zit verstopt in een smalle steeg in de rosse buurt. De sfeer in huis verschilt niet zo gek veel van de sfeer buiten. De grote spiegelwand met rode sfeerverlichting is een relikwie uit de tijd waarin de dames van lichte zeden het stulpje nog gebruikten als sportaccommodatie.
Jordi, wie ben je en waar kom je vandaan?
‘Ik ben een Grunneger. Geboren en getogen. Mijn muzikale aanleg komt niet uit de lucht vallen, zo zat mijn moeder vroeger in een punkband en heb ik meer muzikale familieleden. Toen ik achttien was, in 2007, werd ik verliefd op elektronische muziek. Drie jaar later kocht ik mijn eerste setje en begon ik zelf muziek te maken. In die tijd werkte ik me op tot vestigingsmanager bij een direct- marketing-bureau. Twee jaar geleden stopte ik met dat werk en meldde me aan op de Academie voor Popcultuur. Hier besloot ik me te richten op een ambitie waarvan het zaadje eigenlijk in 2007 al geplant was.’
Waar werd je precies verliefd op in 2007?
‘De beats, de feestjes. Eigenlijk de hele scene. Evenementen als Technootjes vond ik geweldig. Tegenwoordig heb je eigenlijk elk weekend wel een aantal feesten in de stad. Paradigm blijft wel dé plek van Groningen op dit gebied.’
Ik ben op nummer twintig binnengekomen in de lijst van Beatport! Heel vet!
Bij die scene horen de nodige drank en drugs. Drank of drugs?
‘Alles wel! Haha! Wel met mate natuurlijk. Drugs zijn onlosmakelijk verbonden met elektronische muziek. De technoscene is de afgelopen jaren gegroeid, en drugs hebben er eigenlijk altijd onderdeel van uitgemaakt.’
Je carrière zit in een stroomversnelling. Hoe is dat zo gekomen?
‘In de propedeuse van Popcultuur ben je nog niet zoveel met muziek bezig. In het tweede jaar focuste ik me op Sleep Disorder. Echt een individueel proces. Via UlsT, die van alles regelt bij Paradigm, kwam ik in contact met Malbetrieb. Hij heeft mijn werk beluisterd en was direct enthousiast. Daarna is het eigenlijk snel gegaan. Afgelopen december had ik mijn eerste kickdown tijdens het Paradigm Vrijdagmiddag Collectief. Daar sloot ik af samen met Micky Munday. Inmiddels heb ik getekend bij Lines en kon ik proeven aan het leven als artiest. Dat smaakt zeker naar meer.’
Wat is er veranderd sinds de release van Sleep Disorder?
‘Ik heb nog niet zoveel volgers op Soundcloud of Facebook. Sinds de release is dat wel aan het groeien. Uit alle uithoeken van de wereld krijg ik berichtjes binnen over mijn muziek. Dat werkt erg motiverend en prikkelt me om nog harder te werken aan nieuw materiaal.’
Jordi kijkt op zijn telefoon: ‘Ik ben op nummer twintig binnengekomen in de lijst van Beatport! Heel vet!’
Hoe bevalt het optreden voor publiek?
‘Goed. Veel dj’s beginnen met live optreden met andermans werk. Pas daarna gaan ze de studio in om zelf tracks te produceren. Bij mij ging het precies andersom. Ik zat jaren als een kluizenaar in mijn studio te werken voordat ik begon met draaien. De eerste keer was natuurlijk spannend, maar echt zenuwachtig ben ik gelukkig nooit voor een optreden. Het is fantastisch om nu aan de andere kant van de draaitafels te staan en te zien dat de mensen los gaan op mijn muziek. Daar doe je het uiteindelijk voor.’
Veertig uur in de week werken voor iemand anders zie ik mezelf niet zo snel meer doen
Wat wil je nog graag leren op de Academie voor Popcultuur?
‘Sowieso ben je als artiest en producer continu bezig met jezelf te ontwikkelen. De Academie is een perfecte leeromgeving. Docenten met veel ervaring en expertise zorgen ervoor dat je ook op technisch vlak voortdurend blijft groeien. Je kijkt altijd kritisch naar je eigen werk, maar de constante feedback van medestudenten en docenten is erg leerzaam. Het houdt je scherp.
‘Nu het een beetje begint te lopen qua boekingen is het handig om me ook op zakelijk gebied te ontwikkelen. Tot nu toe leer ik veel van mensen als Malbetrieb. Hij is echt bedreven in de hele marketingmotor die schuilgaat achter de schermen. Ook op de Academie voor Popcultuur is er de mogelijkheid om meer te leren over marketing en het bestaan als zzp’er.’
Zou je dit werk voor altijd willen blijven doen?
‘Muziek moet altijd onderdeel blijven uitmaken van m’n leven. Ik kan nu zelf kiezen wanneer ik werk. Die vrijheid is me veel waard. Veertig uur in de week werken voor iemand anders zie ik mezelf niet zo snel meer doen. Ik hoop dat ik over tien jaar nog steeds de energie heb om net zo te knallen als nu!’
Nu ik weet hoe leuk optreden is, wil ik meer boekingen krijgen om te gaan draaien
Wat wil je in het komende jaar bereiken?
‘Ik wil meer EP’s uitbrengen. Albums zijn me nu nog wat te tijdrovend. Nu ik weet hoe leuk optreden is, wil ik meer boekingen krijgen om te gaan draaien. Mijn muziek is nu verplaatst van de thuisstudio naar de dansvloeren in Groningen. Next step: andere steden en landen veroveren.’
Jordi geeft een korte rondleiding in zijn thuisstudio. De compleet rood geschilderde ruimte staat vol met allerlei audioaparatuur. De namen van de apparaten zijn abracadabra voor een leek, maar de begeistering is duidelijk te zien in de ogen van de jonge technobaas. Omringd door tientallen lichtjes en knopjes neemt piloot Jolar Drim plaats in zijn cockpit. Stevige kicks en fijne melodieën laten de ruimte trillen. Fasten your seatbelts: Jolar Drim stijgt op.
Foto’s: Pepijn van den Broeke (c)