Kledingruilapp gaat wereld veroveren
Over een maand moet-ie klaar zijn. De darpdecade-app, een Tinder-achtige applicatie waarmee de gebruikers contact kunnen leggen met elkaars garderobe. Robin Balser (24), vierdejaars International Business School op de Hanzehogeschool, loopt zich het vuur uit de sloffen om het voor elkaar te boksen. ‘Het was in een bar annex vintage-shop in Tallinn. Ik had net een gin-tonic besteld, toen ik daar iemand met een prachtig jack zag. Awesome, dat móest ik hebben. Ik kon het ter plekke ruilen voor die G&T. Toen ging me een lichtje op. Jongeren hebben veertig procent van hun kleren ongebruikt in de kast hangen. Doen ze niks mee. Je kunt zeggen dat ze die kleren niet meer leuk vinden, maar former favourites klinkt een stuk leuker. Nou, dacht ik, als je jouw former favourites nou eens ruilt met former favourites van iemand anders. Dan heb je allebei new favourites. Gratis en voor niets.’
De app, Robin demonstreert een prototype op 20 september op een vintage-beurs in EMG Faktors in Groningen, werkt simpel. De gebruiker maakt een foto van het kledingstuk en plaatst die op het darpdecade-platform, waarna de achterliggende ic-techniek bepaalt of er een match mogelijk is. Indien dat het geval is, kunnen de twee eigenaars een afspraak maken. ‘Zomaar twee mensen die elkaar leren kennen door hun kledingkast. Dat is toch cool? Ze hebben elkaar sowieso wat te vertellen. Je krijgt een stukje kleding met het verhaal dat erachter zit.’
Robin is de CEO van Darpdecade, maar op z’n visitekaartje staat ook Evangelist. En dat is niet voor niets. ‘Ik geloof in dit idee en ik wil zoveel mogelijk mensen enthousiast maken. De deel-economie is heel erg in. Wat zeg ik? De deel-economie is weer terug, hartstikke vintage. Nog niet zo heel lang geleden was ruilen doodnormaal. Ruilen is goedkoop, goed voor het milieu, en ruilen brengt mensen ook bij elkaar. Het is gaaf dat ict daaraan bijdraagt. Het systeem kan zelfs voorstellen wáár je het best kunt afspreken.’
Robin heeft al investeerders gevonden. Maar die wachten nog even af hoe het publiek de app ontvangt. Dat zit wel snor, volgens de entrepreneur-schuine-streep-blijde-boodschapper. ‘Hoewel… het beperkt zich wel tot één sekse. Jongens zijn wat terughoudender.’