Lees! Dat is de boodschap van Booktok en Bookstagram
Boekenliefhebbers delen hun favoriete boeken op TikTok en Instagram (of: Booktok en Bookstagram). Kennelijk werkt het, want steeds meer jongeren lezen.
Colleen Hoover is populair op TikTok en Instagram. Haar romantische verhalen worden massaal gedeeld. Flore (19), student Business Administration, kocht It Ends with Us. Dat boek staat ook in de boekenkast van de 19-jarige Ebony, naast andere Hoovers. ‘Ik heb It Starts with Us en Reminders of Him. En Verity wil ik ook nog graag aanschaffen.’
Studenten lezen meer
De Literaire Studentenvereniging Flanor merkt dat studenten veel boeken lezen die online populair zijn. Ze zagen hun vereniging de afgelopen jaren groeien. ‘We denken dat dit onder meer komt doordat studenten meer zijn gaan lezen door Booktok en Bookstagram. Dat is ook hoe wij onszelf promoten tijdens de KEI-markt. We laten boeken zien die populair zijn op sociale media. Dat trekt studenten naar onze kraam’, zegt Hannah Baalbergen, Flanors commissaris externe zaken.
Wat voor soort boeken de Groningse studenten lezen? Hannah: ‘Sommige genres zijn populairder dan andere, maar studenten lezen vaak niet de literatuur die het meest voor de hand ligt. Het zijn meer de boeken die gebruikers aanraden wanneer je wat verder scrolt op TikTok of Instagram. Dat zijn ook de sociale-mediakanalen waar wij de meeste inspiratie vandaan halen.’
Twaalf personages van kleur
Er zijn boeken waarvoor je iets dieper moet graven op sociale media. Desondanks zijn ze niet minder populair. De 21-jarige Mandy vond zo Het 12 Minuten Dagboek en Verpleegkundestudent Lisa kocht Burn after Writing, een dagboek dat je mag verbranden nadat je er je diepste geheimen in hebt opgeschreven.
Daarnaast kiezen studenten voor boeken die belangrijke eigentijdse onderwerpen belichten, zoals Tess (21). Zij ging voor Meisje, Vrouw, Anders, een boek waarin je twaalf personages van kleur volgt die allemaal op zoek zijn naar iets, wat hen uiteindelijk samenbrengt.
Elodie (21) studeert Biomedical Sciences aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze runt het Instagram-account @elodiesthings. ‘Ik deel voornamelijk wat ik maak in m’n journal en de gedecoreerde brieven die ik verstuur. Tussendoor vind ik het leuk om wat meer lifestyle-gerelateerde berichten te maken, bijvoorbeeld van hoe mijn kamer eruit ziet. Daarnaast kunnen boeken natuurlijk niet ontbreken!’
Hoe ben je zélf geïnfluenced?
Wanneer Elodie een nieuw boek heeft gekocht, zet ze het op Instagram: ‘Om anderen te inspireren, maar ook voor mezelf, als een soort memory wall. Laatst ben ik met een vriendin goed geslaagd in de Amsterdamse tweedehands-boekenwinkels. Daar heb ik als herinnering ook een bericht over gedeeld in mijn Instagram Stories.’
Is Elodie zélf weleens geïnfluenced door social media om een boek te kopen of lezen? ‘Ja, zeker. Door Instagram ben ik op The Love Hypothesis gekomen nog voordat het uitkwam, en dat is nu één van mijn favoriete boeken. Maar de meeste invloed komt denk ik nog wel van mijn vrienden en omgeving, of van de mensen online waar ik al wat vaker mee heb gesproken. Reels in de strekking van Ten Books to Read this Summer belanden wel vaak in mijn opslagen-sectie op Instagram, maar daar blijft het meestal wel bij, of ze komen op mijn eindeloze wenslijst.’
Lezen is nog steeds een niche hobby
De 20-jarige Marlies deelt haar voorliefde voor boeken ook al op Instagram (@simplyslowlyliving). ‘Als ik heel enthousiast ben over een boek, hoop ik dat ik anderen kan inspireren om het ook te lezen zodat ze misschien ook die fijne leeservaring hebben, alhoewel iedereen natuurlijk zijn eigen mening over een boek mag hebben.’
Marlies legt uit dat lezen nog steeds een niche hobby is, maar dat TikTok wel bijdraagt aan de populariteit. ‘Booktok zorgt wel degelijk voor verbinding met andere mensen die lezen leuk vinden. Een gemeenschap van mensen met dezelfde interesse is makkelijker bereikbaar geworden.’
Boekhandels spelen in op social media
Voor een vak van haar studie Media Studies onderzocht Marlies onlangs de rol van TikTok in de identiteit van iemand die leest. ‘De deelnemers groeiden allemaal op met boeken, dus hun interesse was er al vroeg. Toen Booktok op een gegeven moment een ding werd, gaf dit een nieuwe impuls aan hun leesgedrag. Daardoor zijn ze meer gaan experimenteren met het lezen van verschillende genres.’
De video’s op TikTok en Instagram brengen jongeren naar de boekenwinkels. Die spelen daarop in. De boekhandels richten vaak een aparte afdeling in voor boeken die online in trek zijn, met borden als Gezien op TikTok. Dus, twijfel je al lang over het lezen van The Seven Husbands of Evelyn Hugo (ook een trending Booktok-boek) of weet je niet met welk boek je moet beginnen? Dan zijn BookTok en Bookstagram the place to be!
Foto (fragment): Ed Robertson