Levke’s menstruatiecampagne pakt Innovatieprijs: ‘Menstrueren is niet fijn, draai daar niet omheen’
Een multimediale reclame-campagne voor menstruatie-ondergoed leverde de 25-jarige Levke Sydow (spreek uit: Zuudoo) de Hanze Innovatieprijs op. Nog geen dag later zit de ex-studente International Communication thuis bij haar trotse ouders in Kiel. Toch effe bellen…
Ik heb de hele nacht liggen woelen, wie of wat is Kora Mikino?
‘Het is de naam van een beginnend bedrijf en van de menstruatie-onderbroek die het verkoopt. Kora Mikino is letterlijk goede vriend, dat is Esperanto. Menstruatie-ondergoed is goed voor de vrouw en goed voor de wereld. In Amerika is menstruatie-ondergoed redelijk ingeburgerd en in Duitsland loopt Kora Mikino inmiddels ook goed.’
En dat danken ze aan jouw reclamecampagne?
‘Nee. Ik heb onderzocht hoe ze kunnen uitbreiden. Ze willen de Scandinavische markt op, Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken. Ik mocht het helemaal zelf bedenken. Het was me snel duidelijk dat de waarden van het bedrijf cruciaal moesten zijn. Want die zijn echt onderscheidend. De doorsnee verkoper van menstruatieproducten presenteert ze als dingetjes waarvan je erg vrolijk wordt.’
Menstrueren is niet fijn, daar moet je niet omheen draaien, vinden de aanstaande Kora-klanten
Het lijkt soms net alsof je van tampons beter gaat sporten.
‘Als ze willen laten zien dat maandverband veel vocht kan opnemen, kiezen ze áltijd voor een blauwe vloeistof. Nooit voor rood, want dat is natuurlijk de werkelijke kleur. Bloed. Menstrueren is gewoon niet fijn. Daar moet je niet omheen draaien, vindt Kora Mikino, en de klanten delen die opvatting. Een ander bedrijfswaarde is de duurzaamheid, waarom afval produceren als dat niet nodig is? Ook dat is iets waarnaar veel vrouwen op zoek zijn.’
En, zijn de Scandinaviërs voor de broekjes te porren?
‘Nou en of. Ik heb honderden potentiële klanten geënquêteerd. Zeker dat duurzaamheidsaspect vinden Scandinaviërs erg belangrijk. Daar kun je in je campagne op aansluiten. Ik heb meerdere strategieën voorgesteld en daarvoor concreet materiaal gemaakt.
Tss, hoe lang heb je aan dit project gewerkt.
‘Vier maanden, precies de tijd die ervoor stond. Ja, dat is misschien wel een beetje Duits. Aan de andere kant, ik vond het ontzettend leuk om te doen en dan kost het weinig moeite.’
Wat ga je met die tweeduizend euro doen?
‘Eerst maar eens opzij leggen. Hoewel? Wanneer ik weer op mezelf ga wonen, heb ik meubels nodig. Maar ik zou het geld ook kunnen gebruiken om te gaan reizen.’
Is je eigen marktwaarde door deze prijs gestegen?
‘Geen idee. Momenteel werk ik als brand manager voor een industrieel bedrijf. Hartstikke leuk, maar het bedrijf is wel een beetje te groot, naar mijn smaak. Daardoor zijn ze minder flexibel, voor vrijwel alles zijn procedures vastgelegd. Bij een klein bedrijf kun je meer kanten op, zo heb ik ervaren. Het liefst zou ik me aansluiten bij een bedrijf dat net uit de startblokken is geschoten.’