Motivatieproblemen… vraag het de commando’s
Motivatieproblemen zijn van alle tijden. Maaike weet er alles van. Een oplossing vond ze bij… de commando’s. Waarom eigenlijk?
Het einde van het studiejaar is nooit echt gemakkelijk. De motivatie om te studeren is vaak tot een dieptepunt gedaald en je energie-level is meestal bedroevend. We slepen ons op onze laatste krachten door de laatste opdrachten en tentamens heen. De irritaties tussen groepsgenoten, die we het hele jaar braaf onderdrukten, komen spijtig genoeg toch nog als vulkaanuitbarstingen omhoog. Het is dat het weer momenteel niet echt zomers is, maar anders zou het nummer van Bizzey Ik heb echt zin in de zomer, man ons als muziek in de oren klinken. Naja, spreekwoordelijk dan.
Je kunt jezelf continu afvragen wat je aan het doen bent, kortom: klagen
Motivatieproblemen. Als het allemaal vreselijk zwaar wordt, denk ik aan het tv-programma Kamp van Koningsbrugge. Hierin krijgen vijftien normale burgers een inkijkje in hoe het is om de opleiding van de Special Forces (de commando’s) te volgen. Bij één van de zware opdrachten in seizoen vier zei ex-commando Dai Carter: ‘Je hebt drie verschillende manieren om deze opdracht uit te voeren. De eerste manier is jezelf continu afvragen wat je aan het doen bent. Kortom: klagen. De tweede manier is standje rammen. Niet nadenken, gewoon gaan. En de derde manier is dat je betekenis gaat geven aan datgene wat je aan het doen bent.’
Nog even rammen, verstand op nul en tot 23:56 uur doorstuderen in de UB
Veel schoolopdrachten doen we op de eerste of tweede manier. We klagen totdat we een ons wegen. Het is allemaal niet leuk, we huilen omdat het tegenzit en o, ja, het tentamen was helemaal k*t. Die ene docent, nee, die mag mij niet. Of we zeuren niet en denken: oké, nog even rammen en dan ben ik erdoorheen. Verstand op nul en tot 23:56 uur doorstuderen in de UB.
Het kan nog erger: we combineren het klagen met het rammen. Ja, ja, dat zijn de echte levensgenieters.
We vergeten vaak om betekenis te geven aan de studie-opdrachten die we doen. Tuurlijk zijn niet alle opdrachten en tentamens even nuttig. Maar je hebt de punten wel nodig in Osiris.
Wat helpt om opdrachten met minder tegenzin te doen is ze in een breder perspectief plaatsen. De opdracht is namelijk geen obstakel, het is een middel om een hoger doel te bereiken, namelijk je diploma. Met je mooie diploma kun je aan de slag in een bepaald werkgebied.
Als je betekenis geeft aan wat je doet, is de opdracht ineens gemakkelijker
Waarom doe ik dit eigenlijk? Waarvoor doe ik dit? Voor wie?
Die vragen kunnen je helpen op momenten dat het zwaar wordt. Er is toch een reden waarom je voor je huidige studie hebt gekozen? Als je deze vragen niet goed genoeg voor jezelf kunt beantwoorden, sta je misschien wel voor een heel andere keuze.
Stel die betekenisvragen als het zwaar wordt en luister naar je antwoord. Wanneer je betekenis geeft aan wat je aan het doen bent, is de opdracht die je moet uitvoeren ineens gemakkelijker. Ook op het einde van het studiejaar.