O, op die fiets… zit een flitsbel
Vijftien euro moet-ie gaan kosten, de flitsbel van Flitsbel, het studentenbedrijf dat ervandoor ging met de eretitel Student Company van het Jaar. CEO Luuk Toonstra kan een tandje hoger schakelen.
‘Het spreekt kennelijk nogal aan. Je bent namelijk niet de eerste die aan de lijn hangt. Voor ons is de nieuwigheid er vanaf, we zijn er al een jaar mee bezig… maar oké, als je het voor het eerst hoort, denk je natuurlijk: hé, wat bijzonder.’
Eerst even voor de mensen die niet goed hebben opgelet: waar hebben we het over?
‘De flitsbel. We hebben een fietsbel met een lampje gemaakt dat je kunt laten branden met een afstandsbediening. Die afstandsbediening hang je gewoon aan je sleutelbos. Nou, wanneer je niet meer precies weet waar je je fiets hebt gestald, laat je het lampje branden. Gevonden!’
Dat ze dat niet eerder hebben bedacht.
‘Het probleem is heel bekend. *$%@*, waar staat m’n fiets ook alweer. Maar een goede oplossing, dat is heel wat anders. We waren met acht man, allemaal studenten Technische Bedrijfskunde, dus we hadden wel een idee in welke richting we het moesten zoeken. Ons uitgangspunt was de afstandsbediening van garages. Om daarmee een lamp te bedienen, was ook geen hogere wiskunde. Veel lastiger was het verlengen van de levensduur van de batterijen. Je wilt niet dat de gebruiker die om de haverklap moet vervangen. We zijn er behoorlijk diep ingedoken. Onderzoek van de Universiteit van Freiburg bracht uiteindelijk uitkomst. Met twee knoopbatterijen van een vijftig cent gaat onze afstandsbediening zeker een half jaar mee. Het vervangen van de batterijen hebben we ook heel eenvoudig gemaakt.’
Oké, ander probleem: een fietsbel is makkelijk te jatten.
‘En gaat-ie niet snel kapot? Ook zo’n ergernis. Laten we zeggen dat de flitsbel behoorlijk hufter-proof is. Hij kan echt tegen een stootje, zonder meer. En een dief kan er helemaal niks mee, want dan heeft hij ook de afstandsbediening nodig. En die hangt aan jouw sleutelbos. Het zijn allemaal vragen die we ons in de loop van het jaar hebben gesteld. Wanneer je iets wilt verkopen, moet je de antwoorden paraat hebben.’
Licht is leuk, maar waarom geen geluid?
‘Jaaa, dat zou handig zijn, dat je je fiets kunt fluiten. Misschien komt het daar nog eens van, maar we houden het voorlopig op het lampje. Dat kost de minste energie. Hoe meer functies je erin doet, hoe korter de batterijen meegaan. Bovendien werkt het lampje prima. Ook overdag is het goed te zien.’
En de prijs… vijftien euro is niet heel goedkoop.
‘Voor een fietsbel moet je algauw tien euro neerleggen. Vijf euro meer en je kunt fiets altijd terugvinden. Ook dat is een kwestie van goed onderzoeken, natuurlijk. Ja, echt, ook studenten hebben er zo’n bedrag voor over. Zeker weten. En wie weet, misschien kunnen we nog wat aan die prijs doen. We zijn op zoek naar partners, bedrijven die willen produceren.’
China! Over een fietsgroeimarkt gesproken.
‘Dat bedoel ik. Als we daar voet aan de grond krijgen. Maar zover denken we nog niet. We gaan door, met z’n drietjes. Dat we maandag Student Company van het Jaar werden is een fijne steun in de rug.’
Naast de bokaal en de eeuwige roem krijgen jullie één uur business coaching van een hotshot van Innoleaps. Blij mee?
‘Ja, zelf hadden we natuurlijk gehoopt op een tonnetje, maar dit is ook goed. Nee, grapje. We zijn wel erg benieuwd naar wat dat uur coaching inhoudt, want we hebben geen idee. De bokaal is vast prachtig, maar hij is nog niet in Groningen gearriveerd. Ach, het komt allemaal vast in orde. Het is gewoon fantastisch. Dit hadden we niet kunnen bedenken toen we een jaar geleden begonnen.’
Flitsbel SC en Flitsbel
Flitsbel begon als een studentbedrijf (student company) van de opleiding Technische Bedrijfskunde. Het team, dat werd gecoacht door Ilja Oostra, bestond uit tweedejaars Abram Ensel, Youri van Vilsteren, Luuk Toonstra, Gijs Koopmans, Chris Schutte, Jurjen Smits, Twan Jutstra en Roan Veenstra.
Het bedrijf gaat door als echt bedrijf. Flitsbel wordt de naam en de chief executive officer heet Luuk Toonstra. Youri van Vilsteren bemant de post chief public relations en Gijs Koopmans wordt technisch directeur.
Foto: Flitsbel