Onderzoek: positief verband tussen stress en plannen
Er is een verband tussen studiestress en de problemen die studenten hebben met het plannen van hun studie-activiteiten. De vermoedens van lector Lies Korevaar over dit verband werden vorige week vrijdag bevestigd door een statistische analyse van de gegevens die een enquête onder 2800 studenten opleverden.
Onderzoekers van het lectoraat Rehabilitatie maten de stress van studenten met de Depression Anxiety Stress Scale (DASS). Ze troffen een samenhang (correlatie) aan met ‘de moeite die de studenten ervaren met planning’ en ‘de hinder die ze ondervinden door planningsproblemen met de studie’. Die samenhang was positief: hoe hoger het één, hoe hoger het ander.
‘Dát planningsproblemen en studentenstress samenhangen, was al aannemelijk’, stelt lector Lies Korevaar. ‘Nu blijkt het verband ook statistisch significant te zijn, maar we weten nog niet wat wat veroorzaakt.’
Het verband tussen stress en planningsproblemen is van belang omdat het aangeeft dat ‘leren plannen’ kan leiden tot het verminderen van stress onder studenten (wat onderdeel uitmaakt van één van de prioriteiten van Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven: het verbeteren van studentenwelzijn).
Eerder uitte Korevaar z’n bezorgdheid over het pathologiseren van stress. ‘Stress is een normaal verschijnsel. Geen aandoening of een ziekte.’
Wel is het zinnig om stress te vermijden als die studenten hindert in hun dagelijks functioneren. De vraag is welke aanpak daarbij effectief is.
Korevaar windt er geen doekjes om: ‘De student kan leren hoe hij met tentamenstress moet omgaan, maar hij kan er beter voor zorgen dat hij goed voorbereid in de tentamenzaal verschijnt.’