Ga naar de inhoud

Rob van den Dool maakt flink wat impact in Start-up City

Rob van den Dool verbetert de wereld door milieuvriendelijk bad- en beddengoed te verkopen. Dat lukt best aardig, zo blijkt tijdens zijn Impact College in Start-up City.

Wanneer noem je een ondernemer succesvol? Als hij winst maakt, natuurlijk. En hoe meer winst hij maakt hoe succesvoller.
Rob van den Dool denkt daar een tikje anders over. Voor hem is een ondernemer succesvol als hij winst maakt én de wereld verbetert. Hij is sociaal ondernemer, of zoals het tegenwoordig vaker wordt omschreven: een ondernemer met impact.

rob van den dool yumeko impact college
Prinsjesdag 2021, Start-up City in afwachting van het goede nieuws.

‘Ik ben een idealist’, zegt hij als hij het woord krijgt tijdens het eerste Impact College van 21-22.
Prinsjesdag, 22 september 2021 — in een zaaltje in Start-up City zit twintig man publiek, thuis kijken nog vijftig man mee.
Het is genieten geblazen, want het kan dus wel degelijk, centjes verdienen en tegelijkertijd de wereld mooier, eerlijker en schoner maken. Van den Dools bedrijf heeft een enorm gat in de markt gevonden, een niche van jewelste. Yumeko gebruikt voor het bad- en beddengoed dat men verkoopt enkel en alleen biologisch katoen.

‘Katoen is het meest vervuilende landbouwproduct op aarde’, stelt Van den Dool. ‘Om één kilo katoen te produceren heb je één kilo gif nodig.’ En enorm veel water.
Hij laat plaatjes zien van de Aralzee die door de katoenteelt ten prooi viel aan verwoestijning. Om de zee ligt het door de intensieve teelt uitgeputte landbouwgrond te zieltogen. Trieste beelden zijn het, waarvan je de moed in de schoenen zou kunnen zinken.
Maar zo zitten sociaal ondernemers dus niet in elkaar. Dopper, Chocolonely en de Vegetarische Slager. Die gaan er wat aan doen. Of nou ja, ze wagen in ieder geval een poging. Yumeko hoort in dat rijtje. Na elf jaar is Yumeko inmiddels ‘een serieuze speler op de markt van bad- en beddegoed’.

impact college rob van den dool yumeko
Sociaal ondernemer Rob van den Dool: ‘Laten we wel zijn, ondernemen is gewoon klote.’

Op wereldschaal wordt één procent van het katoen geteeld zonder gebruik te maken van bestrijdingsmiddelen. Yumeko gebruikt uitsluitend dat katoen, en géén ander. Van den Dool kent de biologische boeren die dat voor hem telen en hij betaalt ze een hoger loon dan traditionele telers krijgen. Uitbuiting, kinderarbeid, slavernij, schadelijke verfstoffen, het is allemaal uit den boze en Yumeko doet er niet aan mee. Het bedrijf houdt goed in de gaten of de hele keten ‘van boer tot bed’ wel voldoet aan hun strenge eisen.

Het dons in normale dekbedden komt van gemartelde ganzen

Het tv-programma Radar wees Van den Dool erop dat de ganzen die Yumeko aan dons helpen op weg naar het slachthuis niet al te zachtzinnig worden behandeld. Het was een schakel in de productieketen die Yumeko was vergeten in de controleprotocollen. Heel erg hartelijk bedankt voor de tip, zei Van den Dool, en zorgde ervoor dat ook het transport tegenwoordig diervriendelijk is.

Die ganzen gingen naar de slacht. Dat zou je diervijandig kunnen noemen. Maar voor ganzen die het dons leveren voor een normaal dekbed moet het bloedige levenseinde zo ongeveer een verlossing zijn.
Die ganzen leven tussen aanhalingstekens in China, waar hun jonge veren worden uitgerukt, weer aangroeien, en weer worden uitgerukt, net zo lang totdat er geen veertje meer uit het ganzenvel groeit.

Biologisch katoen scheurt sneller dan non-biologisch, da’s toch een vervelend minpuntje

Met deze martelpraktijken vergeleken is het dons van reeds gedode ganzen een stap in de goede richting. Daarom zit dát dons gegarandeerd in de Yumeko-dekbedden. Over dons gesproken. Wie een Yumeko-dekbed koopt, kan zijn oude dekbed inleveren. Het bedrijf gebruikt zeventig procent van dat dons in de vulling van nieuwe dekbedden. En die andere dertig procent krijgt ook nog een goede bestemming.

Een sociale onderneming opzetten is een weg vol hobbels en gaten.
‘Laten we wel zijn, ondernemen is gewoon klote… niet makkelijk.’
Van den Dool vertelt smakelijk over mislukkingen als ‘de pappa-en-mammawinkels’ die geen artikel meer verkochten als de Yumeko-lakens op de schappen ernaast lagen.
‘De klanten kregen zo’n schuldgevoel, dat ze geen gewoon beddengoed durfden te kopen’

Met deze producten kun je met een gerust hart en een schoon geweten in slaap vallen

Ronduit treurig is het verhaal dat biologisch katoen sneller scheurt dan non-biologisch, wat toch beslist een vervelend minpuntje is. Daar staat tegenover dat het veel zachter is (zacht voor jezelf en zacht voor de wereld is niet voor niets een bijpassende leus). Van den Dool is sowieso lyrisch over zijn beddengoed.
‘Laatst kwam ik een kennis tegen die zei dat hij die nacht weer onder mijn Porsche had geslapen.’

Al met al zijn de producten van Yumeko aan de dure kant. Maar het zijn wel producten die de klanten met een gerust hart en een schoon geweten kan kopen. Het verhaal, en het controleerbaar waarmaken van dat verhaal, is het verdienmodel. Kernachtig verpakt in de missie ‘change the world sleeping’.
Het klinkt net even anders dan slapend rijk worden, de droom van menig ondernemer oude stijl.
‘Iedere aankoop is impact!’, zegt Rob van den Dool. ‘We zorgen ervoor dat dertig boerendorpen een bron van inkomsten hebben, dat we de aarde niet uitputten en dat we anderen inspireren. Wanneer andere ondernemers hetzelfde doen is dat alleen maar goed. We noemen ze ook geen concurrenten, maar collega’s.’

Om half zes is het eerste Impact College van 21-22 afgelopen. Of het echt zal vlotten met die betere wereld, is nog steeds de vraag, maar in Start-up City kan men de hoop en het optimisme van de gezichten scheppen.

Foto (fragment): Trisha Downing