Ga naar de inhoud

Sharp & Shave beste studentenbedrijf

Sharp & Shave heeft de Student Company Award 2016 gewonnen. Niet echt verrassend, want het bedrijf was voor de finale al de gedoodverfde winnaar van de competitie die in februari begon met maar liefst vijftig bedrijven van in totaal 300 studenten van de Hanzehogeschool. De Sharp & Shave was al de sterkste op de Marktdag in Emmen en begin april sleepten de studenten Technische Bedrijfskunde drie van de zeven awards in de wacht tijdens de Europese wedstrijd voor studentenbedrijven in de Letse hoofdstad Riga: most creative company, most potential company en de prijs voor het most innovative product.

De scheermesreiniger is er binnenkort ook voor vrouwen, met een houder voor onder de douche

En toch is de Sharp & Shave maar gewoon een plak kunststof ter grootte van een smartphone. Tamelijk zacht rubber met een verrassende werking. Wie er zijn scheermes overheen haalt, wrijft de zich tussen de scheerbladen ophoudende zeep-, haar- en huidresten weg. Dit zorgt ervoor dat de levensduur van een scheermes verdubbelt. Jeroen Seffinga, inmiddels een ervaren productpitcher, verheugde de jury en het publiek in de Groene Zaal van Academie Minerva op 21 april met een uitbreiding van het assortiment. ‘We zijn inderdaad te beperkt geweest door ons op de man te richten. Vrouwen zijn misschien nog wel enthousiaster. Als we doorgaan leveren we de Sharp & Shave in allerlei kleuren. En we zijn ook al bezig met een houder, want vrouwen scheren zich onder de douche.’
De Sharp & Shave kost vijf euro bij een kostprijs van twee euro vijftig, wat jurylid Paul van der Wijk de vraag ontlokt hoelang de Sharp & Shave zelf meegaat.

De jury is kritisch: ‘De Sharp & Shave is geen typisch product voor de goodiebag, het heeft juist potentie als kwaliteitsproduct’

Minimaal een jaar, garandeert Seffinga, met de zelfverzekerdheid waaraan men de geboren ondernemer herkent. De jury valt dan ook als een blok voor het innovatieve idee, dat ze ‘haalbaar én schaalbaar’ achten. Voorzitter Irene Wildenbeest van Wildenbeest Image Consulting tikt de jonge entrepreneurs nog wel even op de vingers: ‘Jullie richten jullie op de business to business, de relatiegeschenken en dergelijke, maar dit is geen typisch product voor in de goodiebag, het heeft juist heel veel potentie als kwaliteitsproduct.’
Aan De Student Company Award is een geldprijs van duizend euro verbonden. De publieksprijs, een gesprek met een investeerder, ging ook al naar de Sharp & Shave. Maar dat wil niet zeggen dat de andere studentenbedrijven kansloos waren. Er zit met name marktpotentie in Smartvertisment met het slimme idee om pizzadozen te voorzien van reclame (student Richard Goudriaan: ‘Soms zit je zelfs op schoot. Dichter bij de klant kun je niet komen.’) en Yva’s uiterst handige personalized inside ears voor luisterplezier tijdens het sporten én daarbuiten.
Maar een echte marktbestorming zal er, voorlopig, niet van komen, want de student-bedrijven zullen zichzelf moeten opdoeken. Want ook dat moeten de studenten onder de knie krijgen.

——————–

STUDENT COMPANY AWARD 2016
Organisatie: Business Match Groningen, studentenplatform voor ondernemerschap.
Mededingers: studenten van de Hanze-instituten voor Bedrijfskunde, Engineering en Marketing Management
Finale-locatie: Groene Zaal, Academie Minerva, Praediniussingel Groningen.

DE JURY
Irene Wildenbeest van Wildenbeest Image Consulting
Paul van der Wijk van het College van Bestuur van de Hanzehogeschool
Adrian Luijks van namen- en sloganwinkel Veams
Virgil Swagemakers van Burnwoods (zonnebrillen) en Partyshoe (LED-schoenen])
Henk Jan Bijmolt van online tuinhoutbedrijf Gadero
Bijmolt moest op de finale-avond verstek laten gaan, maar was wel betrokken bij de voorrondes en het eindoordeel.