Slimme snufjes op Small Business Markt
De leukste producten lossen alledaagse problemen op. Dat blijkt wel op de markt van eerstejaars van de opleiding Small Business & Retail Management op 17 januari. De markt in het Atrium van de Hanzehogeschool is een onderdeel van een project waarin studenten de opdracht krijgen om een eigen studentenbedrijf uit de grond te stampen. Dat bedrijf wordt op 1 juni geliquideerd. Hun ervaringen in de tussentijd vormen het leerproces. De markt op het Zernikecomplex is de eerste confrontatie met zomaar langs wandelende potentiële klanten. (Over een paar weken staan de studenten voor het echie in het Groningse winkelcentrum Paddepoel).
De Senso Spons van The Next Big Thing ging in een uurtje tijd 25 keer over de toonbank. Drie euro moet de klant neertellen voor een spons die in het opvangreservoir van de populaire koffiezetter past. Hartstikke handig voor koffieleuten die niet willen knoeien met het bakje vol gemorste koffie. De studenten zijn goed op weg naar winst, bij vijftig exemplaren zijn ze uit de kosten. De koopmannen prijzen de waar aan als puur Nederlands fabrikaat en achter de hand willen ze wel kwijt dat de spons bij regelmatig gebruik een maandje of drie meegaat. ‘Dit is dus een blijvende markt.’ Na de liquidatie wil het studentenbedrijf het idee verkopen aan een grote fabrikant van huishoudelijke artikelen in het zuiden des lands.
Tijdloos is de deurkierhouder van The Stig. Een dame van de Rabobank Stad Midden Groningen ziet de potentie. Het fraai ogende plastic plaatje houdt de deur veilig op een kier. Die behoefte komt regelmatig op, zo verzekeren de kooplieden een kritische klant. Voor docenten is het een uitkomst in van studenten dampende klaslokalen: het raam opzetten is soms onmogelijk of te fris, en de deur helemaal opengooien gaat te ver. De oplossing? De deurkierhouder. Hij kost maar € 4,20 en is verkrijgbaar in alle kleuren, als het maar zwart is. The Stig weet er niet één te slijten op 17 januari. ‘Maar op Paddepoel slaan we keihard toe’, klinkt het zelfverzekerd.
Dry Card heeft voor de marktdag al 250 pakjes altijd droge speelkaarten aan de man gebracht en ook in het Atrium loopt het gesmeerd: zo maar acht pakjes à raison van vijf euro per stuk. Ondernemen is vooruit denken. Dry Card kreeg van de Rijksvoorlichtingsdienst toestemming om vijfhonderd pakjes geplastificeerde speelkaarten met de beeltenis van de koning en koningin te drukken. ‘Een limited edition voor Koningsdag. Die gaan als warme broodjes, zeker weten.’
De Dry Cards gaan veel langer mee dan gewone exemplaren. ‘Als bedrijven er hun eigen logo laten drukken, zijn ze jaren verzekerd van reclame. We zijn her en der al druk in gesprek.’ Over de kosten maakt Dry Card zich geen zorgen. ‘Dat break-even-point waren we met die eerste klapper al dik gepasseerd.’
Dat is vooralsnog nog een droom voor de mannen van de Whitwisstift, een aan de dop van een whiteboardstift gefrabiekte wisser. Best handig, maar de teller van de handelaars blijft deze vrijdag op nul staan. ‘Oké, de markt is misschien niet al te groot’, houdt één van hen de moed erin, ‘maar we gaan de doelgroep, docenten en kantoormensen, binnenkort heel direct benaderen. Bovendien, de stift kan ook dienst doen als relatiegeschenk.’ Minimaal honderd wisstiften slijten, tja, dat moet wel lukken.
Snooranje heeft heel andere problemen. ‘Ze zijn niet aan te slepen, meneer’, zegt een student met onder zijn neus precies zo’n oranje opplaksnorretje (€ 0,99) als hij verkoopt. ‘We hadden er tweeduizend op voorraad en in een paar dagen hebben we er moeiteloos driehonderd verkocht. En dan moeten de Olympische Spelen nog beginnen, meneer, om van Koningsdag en de WK nog maar te zwijgen.’ Snooranje heeft een verbondje met Hot & Cold dat in China flesjeskoelers heeft laten maken. Die koelertjes van het isolerende materiaal neopreen kunnen bedrukt worden met afbeeldingen naar wens, maar met het oog op de aanstaande oranje festiviteiten voert alles wat aan Oranjegekte even de boventoon. ‘Maar we zien het veel breder. Als je deze koelers gebruikt, heb je geen bierviltjes meer nodig. Die gaan we uit de markt drukken.’
In het hogere segment zit de BluePlay. Deze draadloze BlueToothontvanger is een schoolvoorbeeld van goed gejat is beter dan slecht zelf verzonnen. Het is een variant op een bestaande ontvanger die in dertig piek kost. BluePlay verkoopt het dingetje lekker concurrerend voor € 14,99 en is met tien verkochte exemplaren al uit de kosten. De verkopers putten zich uit in de meer-mogelijkheden van het apparaat, maar de portee daarvan blijft very-late-adopters onduidelijk. Anyway, je kunt je muziekinstallatie op afstand bedienen met je smartphone en je iPad. O ja, ze hebben vijf van de fraai ogende speeltjes al in eigen kring aan de man gebracht, zonder dat er ook maar één klacht is binnengekomen. ‘Iedereen is er blij mee. Hartstikke handig, ik gebruik hem zelf ook.’
Het zijn maar een paar voorbeelden van wat er op deze Small Business Markt te beleven is. Zonder alle andere te kort te wille doen springt het allersimpelste product eruit. De bookhook is een driehoekige boekenlegger die je aan de hoek van een pagina bevestigt. Hij steekt een eindje uit, zoals een tabblad in een ouderwetse ordner. Zo kan een student orde aanbrengen in de te leren stof (een rood hoekje betekent bijvoorbeeld ‘belangrijke pagina’, een groene ‘nuttige opgaven’ en een gele ‘samenvatting’). Voor koks die recepten bereiden die op verschillende pagina’s in een kookboek staan is de bookhook echt een uitkomst en voor lezers die hun boekenlegger regelmatig kwijtraken (en wie is dat niet?) is de bookhook het ei van Columbus: zelf als je het boek laat vallen, blijft de bookhook keurig op z’n plaats zitten. Een briljant product, te koop bij smartsimple, zes stuks voor één euro.