Studenten zorgen voor de perfect match
‘Effe de stiltecoupé uit, maar op het balkon wil het wel… Ja, we zijn op weg naar Utrecht voor een tussenevaluatie. Je moet zo af en toe verantwoording afleggen. Dat hoort er gewoon bij.’
Iris Zwerver en Jessica van Dijk (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) en Maurice Zaal en Rosanne Davelaar (Maatschappelijk Werk & Dienstverlening) zijn op donderdag 14 april op weg naar Surf, de organisatie die het gebruik van informatie- en communicatietechnologie in het onderwijs wil bevorderen. Zij wonnen vorig jaar tijdens de Innovation Challenge 2015 tienduizend euro om hun idee Match Your Talent te verwezenlijken. Docent Katja Moesker laat ze even alleen in de stiltecoupé.
Als we toch aan het evalueren zijn, kan het ook wel op de site.
‘Ja, hoor. We gaan goed, hoewel er toch flink wat haken en ogen aan zitten. Maar zal ik eerst vertellen hoe en wat?’
Graag.
‘Vorig jaar zocht ik onderwerpen voor de minor Ondernemerschap en Management in Zorg en Welzijn. Toevallig las ik over de innovation challenge en ik dacht: misschien hebben studenten hier ideeën over. Ik zelf niet, namelijk. Nou, vier studenten waren meteen enthousiast, Rosanne, Iris, Jessica en Maurice. Zij kwamen met het idee om een platform te maken waarop maatschappelijke organisaties vraagstukken kunnen posten. Studenten die op zoek zijn naar opdrachten posten wat zij willen en kunnen. Zo kun je vraag en aanbod eenvoudig aan elkaar koppelen.’
Zijn er geschikte maatschappelijke vraagstukken genoeg?
‘Dat is het probleem niet. We hebben die behoeftes de afgelopen maanden zeer goed in beeld gebracht. De haken en ogen liggen vooral op praktisch gebied. Geld is er weinig in Zorg en Welzijn. En tijd, dat houdt ook niet over. Men moet dus op de studenten kunnen bouwen.’
En op de begeleiding van de opleidingen.
‘Daar zit ook een voetangel. Iedere student moet eraan mee kunnen doen, dat is het uitgangspunt. Want de bedenkers zijn vooral superenthousiast over de mogelijkheid om met studenten van verschillende opleidingen aan een probleem te werken. Maar zo’n vraagstuk moet dan ook in al die opleidingen passen. Voor de opleiding én voor de student. Het kiezen van een geschikt moment voor de uitvoering kan al lastig zijn. En je moet ook steeds vaststellen hoeveel punten de inspanning van de student waard is. Dat kan voor de ene opleiding anders zijn dan voor de andere.’
Pfff.
‘Het is best ingewikkeld. Maar, goed nieuws! Het prototype is bijna af, website en database. Binnenkort gaat-ie draaien, testend en tastend en nu nog alleen voor de Academie voor Gezondheidszorg en het werkveld van de Zorg. Heel leuk is dat we aan veel opdrachten zijn gekomen door ex-studenten en onze deeltijdstudenten.’
Die tienduizend euro heb je er nu wel zo’n beetje doorheen gejaagd, neem ik aan.
‘Er is nog budget. Maar als we alle uren hadden geteld… Het is veel liefdewerk oud papier, want studiepunten zaten er ook niet in. De studenten hebben de minor inmiddels al afgerond. Nee, er is er niet één gezakt.’