Ga naar de inhoud

Yes! Groningen is in de race

De TU Delft lijkt onaantastbaar, de gedoodverfde winnaar van de World Solar Challenges van de toekomst. Maar wacht eens even, wat Delft kan, kan Groningen ook, en misschien wel beter.

Solar Racing Groningen deed nog niet mee met de race, maar ging wel al sfeer proeven tijdens de afgelopen Solar Challenge.

Drieduizend kilometer door Australië, teams van over de hele wereld en één vraag: wie bouwt de beste zonne-bolide? Nou, dames en heren, maak de borst maar kletsnat: team Solar Racing Groningen has entered the World Solar Challenge. (En, o ja, ze zoeken nog teamleden in allerlei soorten en maten. Dus als je deel wilt uitmaken van een heel tof project, lees vooral verder.)

Tot ons grote verdriet staat daar niet de hypermoderne, met zonnepanelen bedekte superwagen waarmee we een vette proefrit wilden maken

We hebben een afspraak met Jeroen Brattinga, teammanager van Solar Racing Groningen, één van de technische studenten die aan de wieg staan van het ambitieuze plan. Na een rondje dwalen in het Zernikedoolhof, komen we aan bij zijn kantoor. Tot ons grote verdriet staat daar niet de hypermoderne, met zonnepanelen bedekte superwagen waarmee we een vette proefrit wilden maken. ‘We zijn nog niet eens met bouwen begonnen’, lacht Jeroen. Helaas.

Copy of DSC05964 (600x400)

World Science Fiction Car
Hoe dan ook, in 2019 willen slimme Groningse jongens en meisjes meedoen aan de World Solar Challenge in Australië, de tweejaarlijkse race voor knappe koppen, technische hoogstandjes en wagens die eruit zien alsof ze uit een science fiction-film komen. ‘Ze strijden om de titels in drie klassen’, legt Jeroen uit. ‘Wij willen meedoen in de Challenger Class, daar heb je misschien wel eens van gehoord?’ Dat klopt helemaal, vertel ons wat: elk jaar zien we teams uit Delft en Twente schitteren, in de race en op tv. Eindhoven is de derde club die down under de eer van de dutchies hooghoudt, zij het in de iets minder bekende Cruiser Class.

Groningen is toch een beetje het energiewalhalla van Nederland, dus ja, het past zeker bij ons!

‘De drie teams die meedoen, hebben iets gemeen’, analyseert Jeroen. ‘Ze hebben allemaal een technische universiteit achter zich staan en dat heeft Groningen niet.’ Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, volgens de enthousiaste projectleider. ‘Groningen is toch een beetje het energiewalhalla van Nederland, dus ja, het past zeker bij ons!’

Copy of IMG_20171011_131407 (600x450)

Het Verenigde Noorden
Bovendien wordt het geen project van de Hanzehogeschool alleen. Nee, hier is sprake van een soort supersamenwerking tussen de Hanze, de Rijksuniversiteit, het bedrijfsleven en de gemeente.
‘En vergeet de twee andere noordelijke provincies niet’, zegt Jeroen. ‘Die betrekken we er ook bij. Zo zijn we in gesprek met een veelbelovende partij in Drachten. Ons team bestaat uit mbo’ers, hbo’ers en universitaire studenten. Iedereen maakt het geheel sterker.’
Naarmate Jeroen meer vertelt, wordt het steeds aannemelijker dat Solar Racing Groningen een kans maakt om hoog te eindigen. ‘Top-5, dat is het streven’, klinkt het kordaat. Nee, aan ambitie geen gebrek. Maar toch nog even dat ene belangrijke puntje: geen technische universiteit, dat moet toch een nadeel zijn.
‘Nou, dat valt reuze mee. We hebben veel contact met externe partijen die ons helpen. Elk teamlid vergaart informatie en kennis bij bedrijven, verwerkt die en brengt alles terug in het team. Zo leren we bijvoorbeeld veel van de ervaringen in de Solar Boat Race.’

Copy of IMG_20170930_142525 (600x450)

Spioneren in Australië
Veel geregel en gesprekken voeren, tsjah, dat hoort erbij. Maar het voorbereidend werk gaat veel verder dan dat.
‘Ray en Danny, twee andere teamleden, zijn dit jaar in Australië geweest om de Challenge te bekijken.’ Kijk, dat zijn de leukere dingen.
‘Zeker, maar ze hebben daar ook erg hard gewerkt, hoor’, verzekert Jeroen ons. ‘Ze hebben met meetapparatuur informatie verzameld over de route en het weer. Maar dat is niet het enige. Op de Australische wegen liggen veel wildroosters, onze solar-wagen moet zoiets aankunnen. Details waarmee je rekening moet houden bij het bouwen.’
Maar Danny en Ray in kangoeroeland, dat waren natuurlijk ook een soort van spionnen? Een beetje afkijken bij de concurrentie. ‘Nou ja, spionnen… Ze hebben gekeken naar wat er fout ging bij andere teams. Je kunt je eigenlijk al ontzettend veel leren zonder dat je zelf meedoet. Want het is veel meer dan een solar-wagen bouwen. Er gaat bijvoorbeeld een team mee dat een kamp moet opzetten voor de overnachtingen. Wat neemt zo’n team allemaal mee? Je hebt bijvoorbeeld verlichting nodig, om maar iets te noemen.’ Hmmm, een lamp aansluiten op de accu van je zonnewagen is dan niet zo handig. ‘Haha, nee, zeker niet. Maar voor dit soort zaken is het wel goed om even een kijkje te nemen bij de concurrentie.’

Copy of DSC05312 (600x400)

Snelle auto, trage studie
Vet hoor, zo’n reisje naar de andere kant van de wereld. Een teken dat het project zeer serieus en professioneel wordt aangepakt. ‘Nou, dat sowieso’, klinkt het ineens uit een hoek van het kantoor. Silke Bouijen, verantwoordelijk voor de publieke relaties en de communicatie, kijkt op van haar scherm. ‘Iedereen is heel wat uurtjes zoet met deze onderneming, maar het is gewoon zó leuk!’ Silke legt uit dat ze door Solar Racing Groningen allerlei zaken leert, die ze in haar studie nooit zou zijn tegengekomen.
‘Dit is echt. Je hebt met externe partijen te maken, het draait om veel geld en je werkt naar een concreet einddoel. En ach, al die uren die je eraan kwijt bent, het is het allemaal waard.’ Want die studievertraging kan Silke al in haar zak steken. ‘Gelukkig zit er wat overlap en kan ik met het project wat studiepunten binnenhalen, maar lang niet alles sluit goed op elkaar aan.’
Jeroen en Silke, twee totaal verschillende figuren, maar allebei belangrijk. ‘We zoeken nog mensen’, zegt Jeroen. ‘Van studenten die goed zijn in marketing tot goeie multimedia-designers. Wie iets kan toevoegen aan het team, is welkom.’

Op zoek naar Solar Max
Maar iets waar we het nog niet over hebben gehad: wie zal er achter het stuur plaatsnemen? Is dat mister teammanager himself? ‘Dat lijkt me heel leuk, maar…’ Jeroen richt zich op, en we keuren hem ter plekke af als Solar Max, hij is wat je noemt aan de lange kant. ‘Hoe kleiner de bestuurder, hoe kleiner de cockpit, hoe beter voor de aerodynamica’, zegt de torenhoge projectleider.
Dus, ben jij één meter twintig en in staat een stuur vast te houden… of denk je op een andere manier te kunnen bijdragen aan team Solar Racing Groningen? Neem dan vooral contact op.